AGRICULTURA

Mercabarna posa en marxa el nou Biomarket

La instal·lació preveu captar el 20% del total de fruita i hortalissa ecològica venuda a Catalunya a curt termini i el 50% en 10 anys

0

0

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Mercabarna ha posat en marxa aquest dilluns el primer mercat a l’engròs d’aliments ecològics d’Espanya, el Biomarket. És el primer mercat d’Espanya i Europa d’aquest tipus en termes de concentració d’empreses hortofructícoles. Aquest mercat a l’engròs especialitzat ha suposat una inversió de cinc milions d’euros i preveu captar el 20% (23.662 tones/any) del total de fruita i hortalissa ecològica comercialitzada a Catalunya quan estigui a ple rendiment.

El Biomarket ofereix espai per a agricultors de proximitat que poden ocupar cada dia de forma variable en funció de la collita que tinguin en cada època i moment de l’any. La quota de mercat de Biomarket assolirà  previsiblement el 50% (78.100 tones/any) del mercat en 10 anys. 

El mercat estava ocupat aquest dilluns per 11 empreses (10 majoristes) que han ocupat 17 parades. Una d’aquestes 11 empreses és la cooperativa Hortec, amb 25 anys de vida a Mercabarna i que s’ha afegit al projecte amb 19 productors catalans especialitzats en productes ecològics. Cada parada del mercat té uns 135 metres quadrats. Actualment hi ha tres espais lliures, dos de previstos per a majoristes i un altre per a multiproducte.  Hi ha un altre espai de 190 metres quadrats ja compromès i que ocuparia una cooperativa sectorial. Un altre espai pot ser ocupat simultàniament per fins a nou productors de proximitat que aspiren a accedir al mercat directament quan tenen producte de temporada i no a través de majoristes.

Una parcel·la annexa permetria al Biomarket, que ocupa 8.500 metres quadrats, assumir una ampliació que gairebé duplicaria la seva capacitat. L’obertura del mercat es va iniciar ahir amb retard, ja que la Covid ha suposat una frenada a les obres ja que la inauguració estava prevista al juliol.  

Segons els responsables de Mercabarna, Biomarket neix amb cinc objectius bàsics. En primer lloc acostar aquest tipus de productes als canals de compra habituals (restauració i comerç detallista), ja que fins ara el producte biocertificat té més dificultats per a la seva comercialització. En segon lloc, donar resposta a la demanda més gran del sector a l’engròs. També agrupar les empreses a l’engròs per facilitar la comercialització i promoure la competència (amb previsible baixada de preus i millora de l’oferta). El Biomarket ofereix també unes instal·lacions específiques i diferenciades per facilitar els controls sanitaris i d’etiquetatge.

El Biomarket. / RUBEN CRUZ

El Biomarket té el mateix horari de venda que el Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Mercabarna, de dilluns a divendres, de 9 a 17 h. En el nou mercat es venen sobretot fruites i hortalisses, però també hi ha empreses que comercialitzen multiproducte ecològic: llegums, cereals, fruita seca, pasta, arròs, ous, lactis i derivats, conserves, oli, vinagre, begudes (sucs, vins, caves, orxata...), etc.

La certificadora oficial d’ecològics al Biomarket és el CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica), la funció del qual és auditar i certificar les empreses que comercialitzen productes agroalimentaris ecològics a Catalunya disposarà d’un espai, i oferirà així la seva garantia de qualitat.

Notícies relacionades

L’edifici s’ha dissenyat per reduir al màxim el consum energètic, utilitzant fonts d’energies renovables i elements passius de climatització: plaques fotovoltaiques; materials ecoeficients, no perjudicials per a la capa d’ozó; ventilació i llum natural per minimitzar el consum energètic; estructura de suport de la coberta de fusta procedent de boscos gestionats de manera sostenible; il·luminació artificial de baix consum i sistemes de refrigeració de cambres eficients.

El Biomarket és un dels principals projectes de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible Barcelona 2021 perquè aposta per una alimentació més saludable i respectuosa amb el medi ambient i, alhora, és un revulsiu per a l’agricultura i el comerç de proximitat.