Nova economia

La pandèmia reforça el negoci de les 'start-ups'

Gran part de les empreses emergents registren increments de facturació i plantilla el 2020

L'epidèmia reforça les companyies que digitalitzen processos i els comerços 'online'

zentauroepp55650739 economia itnig201029174331

zentauroepp55650739 economia itnig201029174331 / RICARD CUGAT

6
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Si hi ha un sector que ha aconseguit posar-se de perfil i esquivar la crisi econòmica desencadenada per la Covid aquest és el tecnològic. Les últimes dades de l’Epa, referents als tres primers trimestres de l’any, mostren que les empreses digitals catalanes van augmentar les seves plantilles en un 18,3%, fins als 128.700 treballadors. Tot i que és difícil discernir quina part d’aquest creixement de l’ocupació correspon a companyies digitals consolidades i quina part a ‘start-ups’ –les dades no estan desglossades–, és clar que bona part dels nous llocs de treball es concentren en empreses emergents.   

No obstant, la sort de cada ‘start-up’ també està molt lligada al sector en el qual desenvolupa la seva activitat. Un altre estudi, en aquest cas elaborat per Ctecno, indica  que només el 40% de les empreses digitals preveuen augmentar la seva facturació aquest any, davant un 72% que pronosticaven un increment del negoci el 2019. 

EL PERIÓDICO ha contactat amb més d’una desena de companyies emergents de l’ecosistema digital barceloní i ha constatat que, moltes d’aquestes, no només han mantingut la seva progressió durant el 2020, sinó que s’han vist reforçats els seus negocis arran de la pandèmia. Però hi ha diferències sensibles entre sectors d’activitat.

La digitalització de processos, una mina 

L’auge del teletreball ha suposat que les empreses especialitzades a digitalitzar processos empresarials –especialment els dirigits a les pimes– hagin vist com la demanda dels seus serveis es disparava. «Registrem un creixement molt intens durant els primers mesos de confinament: entre els mesos de març i maig la nostra activitat va augmentar un 271% en comparació amb el mateix període del 2019», asseguren des de Signaturit, una companyia especialitzada en signatura electrònica.

Factorial, una plataforma de gestió de recursos humans, afirma haver captat més de 1.000 nous clients des que es va iniciar la crisi. «En aquest període hem ajudat a gestionar molts ertos i expedients de cessament d’activitat», apunta la companyia. Des de principis d’any l’empresa ha doblat la seva plantilla fins als 100 treballadors, un creixement que ja estava previst i que s’ha recolzat en la ronda de finançament de 15 milions que la firma va tancar a l’abril.

«El mesos de març i abril vam registrar moltes més baixes d’usuaris del que és habitual, especialment perquè molts autònoms van haver de deixar de treballar, però passat aquest període el negoci està creixent per sobre de l’esperat, especialment en el segment d’assessories», explica un portaveu de Quipu, una eina digital de comptabilitat. «Afortunadament, operem en una de les indústries menys afectades per la Covid. El nostre negoci ha continuat creixent durant aquest any, tant a nivell de facturació com d’usuaris, i la nostra plantilla ha augmentat un 50% aquest any, fins als 70 treballadors», exposa Felipe Tunnell, vicepresident de finances de Holded, empresa que ha desenvolupat i comercialitza un ‘software’ de gestió de negocis.

Les oficines de les ‘start-ups’ estan poc freqüentades aquests dies / Ricard Cugat

Pujada d’‘ecommerce’

La impossibilitat d’acudir a les botigues en primera instància i la cautela d’una part de la població per no freqüentar els comerços per evitar contagiar-se també han impulsat les firmes que venen productes per internet. «Durant el confinament estricte multipliquem la nostra operativa per 20, i arriben a entregar 600 comandes al dia. Més enllà del repunt circumstancial, el nostre volum de treball s’ha mantingut molt per sobre dels nivells prepandèmia, fins i tot durant l’estiu quan gairebé no hi havia restriccions», assegura Eva Tomás, fundadora i directora general de Manzaning, un marketplace que permet comprar en mercats i petits comerços. Per donar resposta a l’increment de clients es va doblar la plantilla i es va reforçar la flota de transportistes.

Des de Platanomelón, un ‘e-commerce’ de joguines eròtiques, afirmen que durant els primers compassos del primer estat d’alarma no van notar cap variació en l’activitat. «No obstant, quan la situació es va estabilitzar una mica, les nostres vendes van créixer un 100%. Aquesta tendència es va mantenir durant uns mesos fins que, al juny, amb l’entrada en la nova normalitat, es va desaccelerar el creixement», relata Laura Castro, portaveu de la ‘start-up’.

Colvin, empresa de venda de flors a través d’internet, també va experimentar un «pic de demanda brutal» que es va estabilitzar després del confinament . «Actualment els ingressos es mantenen per sobre de la mitjana pre-Covid», assenyala el responsable principal i fundador de la firma, Andrés Cester. L’epidèmia no ha variat els plans de creixement de Colvin, que ha incrementat la seva plantilla fins als 130 treballadors –un 20% més– des que va començar l’any i ha llançat una nova línia de negoci centrada en plantes d’interior.

El confinament afecta les ‘fintech’

Les dues companyies fintech –tecnologia financera– especialitzades en finançament alternatiu consultades coincideixen en el fet que el confinament i els ajuts públics no han afavorit els seus negocis. «El Govern, a través de l’ICO, va inundar les empreses amb liquiditat, i això va provocar que els nostres serveis es convertissin en un recurs menys atractiu», analitza Paco Foret, director de màrqueting de NoviCap, una empresa emergent de facturatge i confirming de factures per a companyies.

«Vam detectar una disminució entorn del 25% en l’import dels préstecs sol·licitats pels nostres clients durant els mesos del confinament. Probablement va ser fruit de la reducció de despeses mensuals derivades de suprimir la mobilitat combinat amb els ajuts del Govern, que, d’altra banda, eren completament necessàries», explica Alexander Dunaev, cofundador de l’empresa de préstecs personals ID Finance. No obstant, les dues companyies preveuen registrar creixements robustos en el còmput general de l’exercici: NoviCap està doblant el seu negoci respecte a l’any anterior des del juny i ID Finance preveu incrementar la seva facturació el 2020 un 46% interanual, fins als 116 milions d’euros.

Housfy, una ‘start-up’ que ofereix serveis d’intermediació immobiliària i hipotecària, també ha recuperat la seva taxa de creixement anual després de la caiguda soferta a l’inici del primer estat d’alarma. «El negoci es va ressentir durant el confinament i els ingressos van disminuir un 80%», confirma Alfred Bosch, fundador i primer executiu de Housfy. «No obstant, al juny vam recuperar el volum de vendes de vivenda que teníem al febrer, i al setembre vam recuperar també el volum d’hipoteques firmades. Estem creixent a un ritme de entorn un 20% mensual, per la qual cosa podem afirmar que estem millor que abans de l’epidèmia», assenyala l’empresari.

Una de les zones de treball a la seu Itnig pràcticament sense treballadors / Ricard cugat

Disparitat en el turisme

El sector turístic ha patit com pocs els efectes de la pandèmia, i moltes ‘start-ups’ vinculades a aquesta activitat econòmica s’han vist molt afectades. «En els mesos de confinament les vendes es van reduir un 97%. Hi va haver un lleuger repunt durant l’estiu, però lamentablement ara la situació torna a assemblar-se a la dels mesos d’abril i maig. El problema no són només els viatges que deixem de vendre, sinó també totes les cancel·lacions que hem hagut d’assumir i que, en molts casos, no hem pogut recuperar dels nostres proveïdors», relata Jordi Agustí, conseller delegat de Waynabox, una plataforma que comercialitza viatges curts i sorpresa. Exoticca, una agència ‘online’ especialitzada en viatges de luxe, ha rebaixat les seves previsions de facturació per a aquest exercici dels 100 milions d’euros fins als 40 milions, segons van explicar els seus directius en una recent entrevista a La Vanguardia. Les dues empreses mantenen ertos de reducció de jornada a les seves respectives plantilles.

Notícies relacionades

Davant una recuperació del turisme que no es preveu que es produeixi a curt termini, Byhours –una firma especialitzada en microestades hoteleres– ha diversificat el seu negoci desenvolupant un ‘software’ per subscripció que permetrà als hotels llogar les seves habitacions i sales de conferències per hores. La companyia preveu incrementar els seus ingressos aquest any fins als 6,2 milions d’euros davant els 5,1 milions del 2019

Mr Noow, una altra firma que desenvolupa la seva activitat en un sector castigadíssim per la Covid –en aquest cas el de la restauració– també fa un balanç positiu del 2020 a nivell empresarial. «Hem passat de 290 a més de 600 restaurants actius en la nostra aplicació i esperem doblar les vendes respecte al 2019», afirma Alejandro Fresneda, director general i cofundador de la ‘start-up’. La plataforma de Mr. Noow permet demanar el menjar abans d’arribar al restaurant i pagar amb el mòbil a l’establiment. «La pandèmia ha accelerat en diversos anys la digitalització de la restauració, i això ens ha afavorit», destaca Fresneda.