ELS COMPTES DEL 2021
El pressupost de la Casa del Rei creix el 6,5%
La dotació ascendirà el 2021 a 8,4 milions d'euros, 544.000 més que els vigents del 2018
És la pujada més important dels últims anys, després de les retallades sofertes en la crisi anterior

GRAF1870. OVIEDO, 16/10/2020.- (De izq a dcha) El rey Felipe VI, la reina emérita Sofía, la reina Letizia y las infantas Leonor y Sofía llegan a la ceremonia de entrega de los Premios Princesa de Asturias celebrados este viernes en Oviedo. EFE/Ballesteros /
El pressupost de la Casa del Rei per a l’any vinent serà de 8.431.150 milions d’euros, cosa que suposa un increment d’un 6,5% (544.000 euros) respecte als comptes que eren vigents des del 2018.
És la tercera pujada consecutiva que experimenta el pressupost del cap de l’Estat, després de les retallades que va patir durant l’anterior crisi econòmica.
El projecte de llei dels comptes públics per al curs vinent, que el Govern ha presentat aquesta tarda de dimecres en el Congrés, recull la partida global per a la Casa Reial, que després Felip VI distribueix lliurement per a les diferents despeses, entre ells, les retribucions de la família reial.
Serà la primera ocasió en què no es reculli cap assignació al rei Joan Carles, després que Felip VI decidís el passat 15 de març retirar-la com a resposta a les informacions publicades sobre els seus suposats negocis ocults a Suïssa, cosa que el va portar també a renunciar a la seva herència.
7,99 milions en el Pressupost fallit
Aquella decisió es va traduir en el fet que Joan Carles ha deixat de percebre aquest any 161.034 euros i només va cobrar uns 40.000 euros corresponents als tres primers mesos i mig de l’any.
La pujada del pressupost del Palau de la Zarzuela acordada pel Govern del PSOE i Unides Podem és notablement més gran de la que hi va haver als exercicis del 2017 i 2018, que va ser del 0,56% i del 0,87%, respectivament. Els 8,43 milions d’euros suposen que la casa reial recuperen la partida que es va consignar el 2011.
Aquesta vegada no hi haurà assignació per a Joan Carles I després de la ruptura amb el seu fill
Va ser aquell any quan ja va patir una retallada del 5,2% a causa de la crisi, una tendència a la baixa que es va prolongar fins al 2015, quan es va congelar (7,75 milions), com en el següent exercici.
En el projecte pressupostari que el primer Govern de Pedro Sánchez va presentar el 2019, ja es va contemplar un ascens de l’1,4%, fins als 7,99 milions, però no va prosperar al ser rebutjat pel Congrés.
El pressupost de Zarzuela inclou les retribucions dels membres de la família reial. Aquest any, el sou de Felip VI ha ascendit a 248.562,36 euros, mentre que el de la reina Letícia ha sigut de 136.701,36 euros i el de la reina Sofia, 111.854,88 euros. La princesa Elionor i la infanta Sofia no tenen assignació de l’Estat.
A més dels sous, la partida de la Casa del Rei cobreix les despeses de funcionament, de protocol i de representació, entre les quals, viatges, recepcions i menjars, mentre que les partides de seguretat les assumeix, principalment, el Ministeri de l’Interior.
Unides Podem Letizia Ortiz Elionor de Borbó PSOE Pressupostos Generals de l'Estat Pedro Sánchez Felip VI Joan Carles I
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Jubilació La despesa en pensions puja un 6,2% a l’agost, fins a la xifra rècord de 13.621 milions
- Reunió del Consell Executiu El Govern llaura el camí dels pressupostos amb un reforç de la hisenda catalana i el reconeixement final a la llei de barris
- EUA Trump redobla el seu atac a la independència de la Fed i acomiada la governadora de la Reserva Federal Lisa Cook
- Apunt El somriure de la Gioconda
- ELS TERMINIS DEL RETORN El Barça s’afanya pel Camp Nou