23 nov 2020

Anar al contingut

TRANSPORT

Inversió de 30 milions en la millora del corredor ferroviari BCN-Madrid

Ports de l'Estat, Adif i l'APB firmen un conveni per a la millora del transport intermodal

El connexió per tren entre Barcelona i Madrid comptarà amb 10 apartadors més per a trens de 750 metres de longitud

Eduardo López Alonso

Inversió de 30 milions en la millora del corredor ferroviari BCN-Madrid

Ports de l’Estat, Adif i l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) han firmat aquest divendres un conveni que preveu la inversió de 30 milions d’euros en la millora de les connexions ferroviàries entre el port de Barcelona i Madrid. Més enllà de la substància de les obres i la quantitat de la inversió prevista, l’acord compleix els objectius d’expansió i modernització per a la infraestructura barcelonina en moments de caiguda de trànsits i necessitat d’optimitzar el servei de transport de mercaderies per tren cap a la resta d’Espanya i el nord d’Europa sense col·lapsar les carreteres. Les obres permetran l’ús de trens més llargs, de fins a 750 metres de longitud, gràcies a l’ampliació de 10 apartadores existents al llarg de la via per a trens de més longitud.

El president de Ports de l’Estat, Francisco Toledo, juntament amb Isabel Pardo de Vera, presidenta de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), i Mercè Conesa, presidenta de l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), han firmat el conveni, pel qual s’estableixen les aportacions financeres del fons financer d’accessibilitat terrestre portuària (FFATP) a l’Autoritat Portuària de Barcelona per a la implementació d’apartadors i millores als corredors ferroviaris Madrid-Barcelona i Saragossa-Pamplona per a trens de 750 metres, amb una primera fase en el tram Saragossa-Reus. En el marc de la complexitat tècnica lògica del projecte, l’objectiu és que augmenti la longitud màxima dels trens a la via Barcelona-Reus, que s’obtindrà quan finalitzin les obres en marxa al corredor mediterrani. 

Les actuacions tenen un pressupost de 30 milions, repartits en quatre anualitats entre el 2020 i el 2023.  Ports de l’Estat assumirà la secretaria de la Comissió de Seguiment que es crearà i Adif s’encarregarà de la redacció i aprovació dels projectes constructius, així com de la licitació i execució de les obres corresponents, que seran finançades per l’APB en els termes previstos al conveni. 

El fons financer d’accessibilitat terrestre portuària es nodreix de les aportacions que realitzen les autoritats portuàries i és un instrument creat per promoure el desenvolupament d’infraestructures que millorin l’accessibilitat viària i ferroviària, que al sector es coneix com ‘connexió intermodal’, i que facilita la fluïdesa del transport entre barcos i mitjans terrestres.