Model laboral
Macrojudici de 741 'riders' de Deliveroo a Barcelona
La Seguretat Social defensa que els repartidors de l''app' operen com a falsos autònoms i reclama 1,3 milions d'euros a la companyia
deliveroo
El Jutjat Social número 24 de Barcelona ha celebrat aquest dimarts un macrojudici per dictaminar si 741 repartidors de Deliveroo operaven com a falsos autònoms. La Seguretat Social ha defensat aquest dimarts davant els tribunals les actuacions d’Inspecció de Treball contra el model laboral de l’‘app’ de repartiment i les seves presumptes irregularitats. La ‘policia laboral’ va aixecar acta fa ja dos anys i va requerir a Deliveroo el pagament d’1,3 milions d’euros en concepte de cotitzacions endarrerides, tal com han precisat fonts sindicals consultades. A les portes de l’arrencada de les negociacions per redactar una nova llei del treball de plataformes a Espanya, les causes obertes contra les ‘apps’ de repartiment segueixen el seu curs.
La més alta judicatura a Espanya, el Tribunal Suprem, ja s’ha pronunciat en relació amb el model laboral amb què, amb matisos, treballen les plataformes de repartiment. Va ser fa menys d’un mes i concretament sobre un repartidor de l’empresa Glovo. Veredicte: són falsos autònoms. No obstant, i malgrat la jurisprudència, encara l’alt tribunal no s’ha pronunciat sobre totes les ‘apps’ del mercat i té encara pendent fer-ho sobre una causa relativa a Deliveroo que ja té en tràmit però sobre la qual no ha dictat sentència.
Notícies relacionadesMentrestant, els múltiples judicis que sí que tenen data fixada segueixen el seu curs. Aquest dimarts ha sigut el torn de Barcelona, la primera ciutat on Inspecció de Treball va aixecar acta, però amb dilatada tardança a arribar a judici. La denúncia està datada del 2017 i les actuacions estan tancades des del 2018. En aquesta actuació Inspecció de Treball va dictaminar que els ‘riders’ de Deliveroo eren falsos autònoms. Igual com va fer posteriorment a Madrid, on ja hi ha hagut judici i el TSJM ja s’ha pronunciat: són falsos autònoms. En aquella ocasió la causa involucrava 532 repartidors; a Barcelona s’ha superat aquesta xifra, amb un total de 742.
El de Barcelona és el judici més gran en què es veu involucrada la companyia a tot Espanya. No és l’únic, amb sentències dispars però majoritàriament a favor de la tesi que són falsos autònoms. «Si els ‘riders’ fossin reclassificats com a «empleats», perdrien aquesta llibertat de la qual disfruten actualment, i s’haurien d’atenir a horaris fixos preestablerts per la companyia. [...] Des de Deliveroo fa temps que reclamem una solució legislativa que permeti a les empreses oferir als ‘riders’ més beneficis, sense posar en perill la flexibilitat que actualment tenen i que tant valoren», ha afirmat l’empresa en un comunicat.
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
- Demografia Barcelona és la capital espanyola amb més proporció de població estrangera i on més creix
- Quant cobra un autònom de baixa? Aquestes són les xifres del 2025
- Salut El cardiòleg Aurelio Rojas aclareix si és millor menjar abans o després d’entrenar
- Agressió sexual Una dona denuncia que l’home que li llogava una habitació a Manresa la violava
- Intel·ligència artificial Una recerca d'UManresa sobre ètica demostra que la intel·ligència artificial cau en les mateixes contradiccions que les persones
- Educació a Catalunya Els rostres de l’abandonament escolar: «Acabes renunciant per no endeutar els teus pares o per no saber on acudir»
