Recursos geològics

El preuat 'petroli blanc' divideix Càceres

L'extracció de liti, fonamental per a les bateries de cotxes elèctrics, xoca amb la fèrria oposició d'alguns veïns

zentauroepp52336140 materiales estrategicos200217170103

zentauroepp52336140 materiales estrategicos200217170103

2
Es llegeix en minuts
Natalia Vaquero

A uns escassos tres quilòmetres de Càceres, l’empresa Infinity Lithium mira d’explotar, arraconada per la fèrria oposició d’alguns veïns de la zona i grups ecologistes, una mina de liti, el ‘petroli blanc’ dels cotxes elèctrics necessari per a la fabricació de les bateries. El projecte de San José Valdeflórez compta amb el vistiplau de la Comissió Europea en la seva aposta per la transició ecològica per a l’era postcoronavirus i generaria, segons els seus impulsors, mil llocs de treball a la comarca.

«Aquest jaciment és clau per al desenvolupament dels automòbils elèctrics», defensa Vincent Ledoux-Pedailles, director executiu d’Infinity Lithium, que remarca que la pandèmia ha deixat al descobert la necessitat que té Europa de proveir-se d’hidròxid de liti per apuntalar el sector del transport sostenible. Tota la producció que obtingui aquesta empresa serà per al consum exclusiu del continent, on amb prou feines es produeix aquest preuat mineral.

Els beneficis per a la comarca que pregonen els responsables d’Infinity Lithium no convencen alguns veïns que, agrupats al voltant de l’associació ‘Salvem la Muntanya’ es resisteixen a desistir en la lluita contra la intervenció en aquest jaciment format a la serra de Moca fa més de 300 milions d’anys. Amb els veïns i els ecologistes també mostren el seu rebuig a aquesta iniciativa empresarial l’expresident d’Extremadura, José Antonio Monago, i l’exalcaldessa de Càceres, Elena Nevado, tots dos del Partit Popular.

En una altra zona de la província més despoblada, entre Càceres i Plasencia, també s’ha localitzat un altre jaciment de liti, tot i que el seu desenvolupament està en fase incipient. Es localitza entre els petits municipis de Pedroso de Acim, Cañaveral, Portezuelo, Casas de Millán, Holguera i Torrejoncillo.   

Davant l’oposició veïnal i ecologista, Ledoux-Pedailles insisteix en el valor estratègic de la mina de Valdeflórez, de la qual es poden obtenir durant els pròxims 30 anys més de 15.000 tones d’hidròxid de liti per a la fabricació de 10 milions de bateries de cotxes completament elèctrics. Les arques extremenyes s’embutxacarien 900 milions d’euros en impostos, calcula.

Notícies relacionades

Es tracta del segon dipòsit de liti més gran d’Europa, remarca Ledoux-Pedailles. El més gran és a la República Txeca, a prop de la frontera amb Alemanya, «però a gran profunditat», cosa que en dificulta l’extracció. A San José Valdeflórez, el liti de gran puresa és a la superfície i s’obté de la mica de les roques per processar-lo després en una planta industrial que el convertirà en l’hidròxid de liti necessari per a les bateries dels cotxes no contaminants.

Disposar d’una font d’aquest mineral irreemplaçable a les bateries dels vehicles elèctrics i d’una fàbrica de processat «atraurà altres actors industrials que dinamitzaran l’economia d’Extremadura per lluitar contra l’atur i la despoblació», garanteix el director executiu d’Infinity Lithium sobre el jaciment de Càceres.  El projecte d’explotació va aconseguir la llum verda del Govern d’Extremadura el 2016 però que està paralitzat pel rebuig veïnal a l’espera d’avançar en la seva tramitació administrativa frenada per la pandèmia.