DESPRÉS DE LES PRESSIONS DE TRUMP

Walmart s'alia amb Microsoft per a la compra de TikTok

L'aliança de la tecnològica i del gegant del comerç s'aprecia com la favorita en l'operació

undefined54384303 in this photo illustration  the social media application log200806203737

undefined54384303 in this photo illustration the social media application log200806203737 / OLIVIER DOULIERY

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El gegant minorista nord-americà Walmart va informar aquest dijous que s’ha associat amb Microsoft en les negociacions per comprar la plataforma per compartir vídeos TikTok, que el president Donald Trump va amenaçar de prohibir si no passava en mans d’una companyia nord-americana. 

TikTok ha estat al centre d’una tempesta diplomàtica entre Washington i Pequín, i Trump va firmar una ordre executiva el 6 d’agost que donava 45 dies a les firmes nord-americanes per deixar de fer negocis amb la seva empresa matriu xinesa, ByteDance. 

El destí de TikTok als Estats Units sembla aclarir-se amb aquest moviment empresarial. Res més nord-americà que Walmart, i l’aliança tecnològica amb Microsoft està en línia amb els desitjos de l’Administració de Trump. 

El gegant dels supermercats ha manifestat, segons informa AFP, que està particularment interessat en «la capacitat de TikTok per integrar el comerç i la publicitat en línia d’una manera que beneficiï els creadors i usuaris d’altres mercats».

Segons el canal nord-americà CNBC, TikTok està prop d’un acord amb un comprador a qui vendria les seves operacions als Estats Units, el Canadà, Austràlia i Nova Zelanda, per un preu d’entre 20.000 i 30.000 milions de dòlars.

Altres compradors potencials de l’emergent empresa xinesa han sigut fins ara Twitter i Oracle. Però Microsoft sembla que aconseguirà l’èxit davant els problemes legals i dels reguladors que envolten Twitter.

Trump ha acusat durant mesos, sense proves, la xarxa social TikTok de desviar informació sobre els seus usuaris nord-americans en nom de Pequín, en un context d’intenses tensions amb la Xina. Va firmar dues ordres executives destinades a obligar ByteDance a vendre ràpidament les operacions de TikTok als EUA. I va exigir que part del preu de la transacció es destinés a les arques estatals.

La renúncia dimecres de Kevin Mayer, exdirector executiu de Disney i que dirigia TikTok des del maig, debilita encara més les possibilitats que la cadena sobrevisqui sense una empresa matriu nord-americana. En una carta als empleats, remarca com «l’entorn polític ha canviat dràsticament» en les últimes setmanes. «La missió per a la qual vaig ser contractat, en particular per dirigir TikTok en el seu conjunt, ara serà molt diferent a causa de l’acció de l’administració nord-americana al pressionar per vendre les activitats als EUA». Vanessa Pappas, cap de la sucursal dels Estats Units, el reemplaçarà temporalment. «Creiem que una aliança entre Walmart i Microsoft compliria les expectatives dels usuaris de TikTok dels EUA. I abordaria les preocupacions del Govern dels EUA», assenyala Walmart.

Notícies relacionades

Els sectors de les xarxes socials i el comerç electrònic van florir durant la pandèmia, gràcies a la demanda de productes per consumir a la llar, des d’entreteniment fins a eines de jardineria i estris de cuina. En el segon trimestre, les vendes ‘online’ de Walmart gairebé es van duplicar als Estats Units en comparació amb el mateix període el 2019. El grup ocupa més de 2,2 milions de persones a 27 països i, des de principis d’any, ha contractat més de 500.000 empleats addicionals a tot el món, principalment de forma temporal, per fer front al pic d’activitat. També planeja llançar un programa de subscripció al seu lloc de comerç electrònic, Walmart +, que competiria amb Prime, el d’Amazon. «Creiem que una relació potencial amb TikTok USA, en associació amb Microsoft [...] podria proporcionar-nos una manera d’arribar i servir els clients a tots els canals possibles, i d’impulsar les nostres activitats de mercat de mercat i en publicitat», va dir Walmart.

Des del seu llançament internacional el 2017, TikTok s’ha descarregat 175 milions de vegades als Estats Units i més de mil milions a tot el món. TikTok «podria valer 200.000 milions de dòlars d’aquí uns quants anys», afirmen analistes dels EUA.