Memòria de reclamacions

Targetes 'revolving' i hipoteques copen les reclamacions al Banc d'Espanya

El 80% de les disputes acceptades pel supervisor es van resoldre a favor dels clients de la banca el 2019

Els usuaris van presentar 14.638 queixes, tot i que més de 9.000 van ser rebutjades per diferents motius

zentauroepp49104359 tarjetas revolving190719121759

zentauroepp49104359 tarjetas revolving190719121759 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Max JIménez Botías

Pràcticament el 80% de les reclamacions presentades al Banc d’Espanya pels clients de les entitats financeres es van resoldre a favor d’aquests, segons la Memòria de Reclamacions del 2019, presentada aquest dimecres pel supervisor financer. Hipoteques i targetes de crèdit van ser els instruments bancaris que van rebre un major nombre de reclamacions. Destaca particularment les queixes presentades relacionades amb les targetes ‘revolving’ –que estableix una quota fixa amb què resulta difícil saldar el deute– en les quals el Banc d’Espanya «ha posat el focus en el 2019 i 2020, amb resultats que es coneixeran en la memòria d’aquest any», segons ha destacat Fernando Tejada, director del Departament de Conducta d’Entitats del Banc d’Espanya.

«Hem trobat situacions en què la manera ‘revolving’ de la targeta està activada per defecte. I aquesta no és una pràctica acceptada», ha precisat el responsable del servei de reclamacions de l’entitat, que ha recordat que el Banc d’Espanya treballa per al desenvolupament d’una normativa que aclareixi les condicions d’ús de les targetes. L’altre gran focus de conflicte entre les entitats financeres i els seus clients són les hipoteques, que van concentrar el 30,5% de les reclamacions analitzades. L’àmbit de queixa es va referir principalment a les condicions contractuals de les hipoteques, entre les quals no s’inclouen la reclamacions per la clàusula IRPH. «El Banc d’Espanya no entra a valorar la nul·litat o no d’una clàusula de la hipoteca. Per aquesta raó no ha entrat en les reclamacions relacionades amb l’IRPH», ha destacat Tejada.

Reclamacions rebutjades

Notícies relacionades

Aquesta circumstància explica en part perquè el servei de reclamacions ha acabat resolent prop de 6.000 litigis el 2019, tot i que el total de reclamacions presentades durant l’exercici va ascendir a 14.638, de les quals prop de 9.000 van ser rebutjades per diversos motius. 2.422 ho van ser per considerar-se la reclamació aliena a la competència del Banc d’Espanya i estan relacionades amb la interpretació de clàusules contractuals. La resta de les reclamacions descartades estan relacionades amb informació incompleta en la reclamació, perquè corresponia la seva resolució a un altre organisme (CNMV o Direcció general d’Assegurances), per inadmissió sobrevinguda durant el procediment i finalment desistiment per part del client.

De les que sí que es van tramitar (5.640), la gran majoria (4.037 es van resoldre a favor del client i 1.604 a favor de l’entitat bancària. En total, els bancs van acabar tornant 2,5 milions d’euros, una quantitat semblant a la d’anys anteriors. En 1.886 casos es va produir la rectificació de l’entitat bancària abans que el Banc d’Espanya emetés el seu informe i en 1.084 ho van fer posteriorment. El percentatge de rectificació de les entitats va ser elevat, ja que va suposar un 73%.