08 d’ag 2020

Anar al contingut

ESTUDI OLIVER WYMAN

Espanya, en bona posició per atreure els turistes europeus

Gairebé la meitat dels ciutadans del Vell Continent preveuen viatjar fora de les seves fronteres aquest estiu

Tres de cada quatre espanyols optaran per destinacions nacionals per als seus viatges en els pròxims dos mesos

Eduardo López Alonso

Espanya, en bona posició per atreure els turistes europeus

Sergio G Canizares

Espanya està en bona posició per atreure turistes europeus aquest estiu en un context d’elevada incertesa internacional. Segons un estudi de la consultora Oliver Wyman, el 46% dels europeus estudien la possibilitat de viatjar fora de les fronteres aquest estiu. Fins a un 66% dels alemanys té planejat viatjar més o igual que abans de la pandèmia, seguit del 63% dels anglesos, el 60% dels italians i més de la meitat (53%) dels francesos. Només el 7% dels espanyols tenen intenció de desplaçar-se a l’estranger, mentre que a Europa l’elecció serà una barreja entre destinacions nacionals (54%) i internacionals. Òbviament, dels viatges a l’estranger, la pràctica totalitat seran dins de la UE, i Espanya està entre les alternatives.

El 59% dels anglesos estudien desplaçar-se a qualsevol destinació en l’àmbit internacional, seguit del 52% d’alemanys, més de la meitat dels francesos (51%) i el 37% d’italians. Al contrari, per al 64% dels potencials turistes espanyols és crucial que l’OMS i el Govern aixequin les restriccions perquè s’animin a viatjar a l’estranger i el 14% esperarà escrupolosament la posada en circulació de la vacuna. Són dades d’un estudi realitzat per la consultora Oliver Wyman, que situa Espanya com un dels pols d’atracció més importants per atreure turistes europeus aquest estiu, cosa que pot ser un baló d’oxigen en una situació delicada per al sector turístic espanyol. 

La reobertura de fronteres a Europa a partir del juliol obre expectatives en el sector turístic espanyol, tot i que encara es mantenen les incerteses. L’enquesta realitzada per la consultora Oliver Wyman dibuixa segons aquests experts una «situació reversible i esperançadora». Segons les conclusions d’aquest estudi, «els turistes espanyols són els europeus més compromesos amb la reactivació del sector turístic local (52%) i, per això, la gran majoria optarà (72%) per destinacions nacionals una vegada s’aixequin les restriccions de vol i finalitzi el brot de Covid-19». L’element més esperançador per al sector turístic espanyol és que la meitat dels europeus (57%) està disposat a viatjar igual o més del previst fins a finals de l’any 2021. 

El retorn dels viatges

Espanya és el primer mercat europeu en el qual els turistes nacionals elegiran el turisme domèstic (72%), seguit dels viatgers italians (63%) francesos (49%), alemanys (48%) i anglesos (41%). El principal motiu és la creença que la situació de la pandèmia és més greu en l’àmbit internacional i volen recolzar la indústria turística local. Com es pot esperar, els italians són els més conscienciats amb el recolzament local a aquest sector econòmic (45%), seguit dels francesos (36%), els alemanys (26%) i, finalment, els anglesos (18%).

«La capacitat de donar certesa en matèria de salut i seguretat serà fonamental per a la reconstrucció de la confiança de la societat, i, en particular, per reactivar el sector del turisme», opinen els experts d’Oliver Wyman. Per al 64% de turistes espanyols és crucial que l’OMS i el Govern aixequin les restriccions perquè s’animin a viatjar. De fet, els espanyols són els europeus que més confien en les directrius ofertes pel Govern a l’hora de viatjar, només per sota d’UK (65%). 

Allotjament

A l’hora de buscar allotjament, la immensa majoria dels turistes espanyols (80-90%) prefereixen quedar-se en un hotel o en un allotjament privat, com les cases d’amics i familiars, seguint el comportament europeu. No obstant, el 60% dels espanyols pretenen optar pel lloguer d’apartaments. La neteja (72%), el preu (64%), la percepció de com gestiona la crisi sanitària l’establiment en qüestió (52%) i la ubicació (40%) determinaran la decisió dels espanyols a l’hora de triar hotel.

El 2019, van visitar Espanya 83,7 milions de persones, l’1,1% més que l’any anterior, on els mesos de juliol, agost i setembre van concentrar el volum de turistes més gran, 29 milions (35%). Durant aquell període de temps, el Regne Unit va ser el principal país emissor, gairebé 6,4 milions d’anglesos van visitar Espanya durant els mesos d’estiu, cosa que suposa un 22% del total, seguit de França i Alemanya, que van aportar 4,4 i 3,6 milions de visitants, respectivament. Aquestes dades no es repetiran en cap cas aquest any.

La pandèmia no només ha trastocat els plans de viatjar per als espanyols, si no la modalitat de desplaçament. Tant a Espanya (14%) com a Europa (19%), la modalitat de transport que més s’incrementarà és la conducció de vehicles particulars, propis o llogats. On més s’incrementarà el seu ús, amb diferència, serà a Itàlia (26%). En detriment del transport públic, taxis o vehicles compartits. La majoria dels espanyols (60-70%), juntament amb els italians i els francesos, desconfia dels mitjans de transport públics i els llocs freqüentats.

Temes: Turisme