DEFENSA DE LA COMPETÈNCIA

Brussel·les obre investigació sobre la fusió Fiat Chrysler-Peugeot SA

La Comissió Europea tem per la competència en el segment de furgonetes en 14 estats membres, entre els quals, Espanya

Logos of Peugeot and Fiat are seen in this illustration picture taken October 30, 2019. REUTERS/Regis Duvignau/Illustration

Logos of Peugeot and Fiat are seen in this illustration picture taken October 30, 2019. REUTERS/Regis Duvignau/Illustration / REGIS DUVIGNAU (REUTERS)

1
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez

L’operació de fusió entre els fabricants automobilístics Fiat Chrysler i Peugeot SA (PSA) genera dubtes en la Direcció General de la Competència de l’Executiu comunitari que aquest dimecres ha obert una investigació en profunditat per determinar si tindrà una incidència negativa en la competència. La Comissió Europea tem que l’operació podria reduir la competència en el segment dels vehicles lleugers de menys de 3,5 tones (furgonetes) en 14 estats membres, entre els quals, Espanya, així com al Regne Unit.

«Fiat Chrysler i Peugeot SA, amb un gran cartera de marques i models, ocupen una posició forta al mercat de les furgonetes comercials a nombrosos països europeus. Examinarem amb atenció si l’operació proposada tindria una incidència negativa en la competència en aquests mercats i vigilarem que es manté una competència sana per a tots els particulars i empreses que depenen de les furgonetes per a les seves respectives activitats», ha explicat la vicepresidenta de la Comissió i responsable de competència, Margrethe Vestagrer, sobre un segment en creixement.

Notícies relacionades

Segons la Comissió Europea, les furgonetes de PSA o FCA ja estan al capdavant del mercat a molts països europeus i la fusió entre els dos fabricants faria desaparèixer un dels principals competidors. Concretament, i segons ha dictaminat una investigació preliminar, la fusió podria reduir la «considerablement» la competència a Bèlgica, Croàcia, la República Txeca, França, Grècia, Hongria, Itàlia, Lituània, Luxemburg, Polònia, Portugal, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya i el Regne Unit. A molts d’aquests països, avisa la Comissió, la proporció del mercat en mans dels dos fabricants és elevada, amb un ampli nombre de marques i models en totes les mides.

Les dues empreses són «particularment fortes» en el segment dels vehicles comercials més petits, un segment en el qual la competència és menor, amb la qual cosa una operació de concentració reduiria significativament les opcions del mercat, ja que els dos fabricants són competència directa en alguns estats membres, amb preus similars. A això se suma el fet que el mercat dels vehicles comercials més petits es caracteritza per barreres d’entrada i expansió relativament elevades, cosa que implica que l’aparició d’un nou actor és «poc probable». L’operació va ser notificada el 8 de maig. Durant la investigació preliminar cap dels fabricants s’han compromès a adoptar mesures per resoldre els dubtes de Brussel·les que disposa ara de 90 dies –fins al 22 d’octubre– per prendre una decisió.