bons de viatge

Consum denuncia 17 aerolínies per no informar sobre els reemborsos

Sol·licita que siguin declarats nuls els bons substitutoris del reembors si s'han ofert com a única opció

iberia

iberia

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Ministeri de Consum denunciarà almenys 17 aerolínies per ometre informació sobre el dret al reembors després de la cancel·lació dels vols pel coronavirus, segons ha anunciat el departament que dirigeix Alberto Garzón en un comunicat. Les 17 aerolínies denunciades són Air Europa, Air France, Binter Canarias, EasyJet, Eurowings, Iberia (Iberia Express i Air Nostrum), Jet 2, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Ryanair, Scandinavian Airlines (SAS), Transavia, Thomson Airways (TUI), United Airlines, Volotea i Wizzair.  

«La normativa europea és claríssima. Quan una companyia aèria cancel·la un vol, l’usuari té dret a rebre el reembors en els set dies següents a la sol·licitud, però actualment tenim sobrats indicis que aquest dret no s’està podent exercir», ha assegurat la directora general de Consum, Bibiana Medialdea, a La Sexta. Segons els càlculs aproximats del ministeri, hi podria haver prop d’un milió d’afectats

Les aerolínies que van cancel·lar vols pel coronavirus han ofert als seus clients bons de viatge per utilitzar en altres dates quan els viatges tornessin a la normalitat, una manera d’evitar el reembors dels diners i així mantenir la liquiditat de les companyies. Una acció que és legal però que ha de ser acceptada pel consumidor. No obstant, segons Medialdea moltes companyies no han informat el consumidor sobre aquest dret ni se li han donat l’opció a rebutjar el bo. 

«L’empresa té l’opció d’oferir el bo però el que està clar en la normativa europea és que l’última paraula la té el consumidor. Si prefereix el reembors, ha de tenir una manera fàcil i flexible de sol·licitar-lo i les companyies l’hi han de fer arribar en set dies», ha insistit Medialdea.

Notícies relacionades

El ministeri posarà en marxa una «acció d’aturada», prevista en la llei general de drets de consumidors i usuaris, per denunciar pràctiques comercials deslleials, que ha sigut debatuda avui entre el ministeri i les comunitats autònomes, després que el ministre de Consum, Alberto Garzón, remetés una comunicació a les companyies fa dues setmanes perquè cessessin aquesta activitat, sense obtenir-ne una resposta. 

A més, el ministeri sol·licita que siguin declarats nuls tots els contractes pels quals els viatgers hagin acceptat un bo substitutori del reembors si s’ha adquirit mitjançant un «consentiment viciat». És a dir, quan la companyia aèria no hagi informat d’aquest dret a l’usuari i hagi ofert el bo com a única opció.