06 jul 2020

Anar al contingut

AUTOMOCIÓ

Silence sona per al futur de la Zona Franca

Existeixen contactes perquè l'actual planta de Nissan aculli un 'hub' de mobilitat elèctrica

A més de l'escúter de Seat també estan desenvolupant un vehicle elèctric de quatre rodes

Xavier Pérez

Silence sona per al futur de la Zona Franca

La cançó que interpretava el Duo Dinámico, dos empleats de la factoria de la Casa Elizalde, una empresa en la qual a més de motors d’avions també es van fabricar cotxes), s’ha fet popular durant aquests dies de confinament. El tema ‘Resistiré’ ha sonat en balcons, terrasses i carrers de tot Espanya. Ha sigut la cançó més descarregada a internet i és top 10 a la Playlist de Spotify. Especialment a la llista de Carlos Sotelo, CEO de Silence (la marca catalana de motos elèctriques). Com a bon dakarià, amant de resistir, Sotelo la porta al seu mòbil des del 2014, quan provava de consolidar la seva aventura de mobilitat.

 I resistir és el que ha fet la planta de la Zona Franca des que es va estrenar el 1967 i, tot i el daltabaix de Nissan vol continuar resistint. En aquesta tessitura, Silence és una de les empreses del sector que ja ha rebut l’interès (ara per ara a tall de consulta informal) de les administracions per ocupar una part dels 517.000 metres quadrats de Nissan Zona Franca. Aquests contactes es remunten fins i tot abans de l’anunci de la marca nipona. Sotelo reconeix amb la boca petita i el cor gran que «estaríem encantats. Tenim plans de futur, amb producte i tecnologia desenvolupats aquí. Amb la crisi del coronavirus penso que ha quedat clar que cal establir, més que un pla de reconstrucció industrial del sector, un pla de transformació de la mobilitat».

La possibilitat que una empresa catalana com Silence soni per formar part d’un projecte global en què s’impliqui indústria privada i administració és cada vegada més real. La proposta de Silence passaria, potser, per ocupar una part de les instal·lacions. La planta de la Zona Franca és enorme. «Allà es podria fabricar tota la producció de motos d’Europa si es volgués», comenta.

Un projecte de país

Silence disposa actualment d’una planta a Molins de Rei, allotja un centre d’R+D i està ultimant una nova instal·lació a Sant Boi. La companyia va arrencar el seu projecte el 2012 i des del 2014 compta amb el recolzament de tres importants accionistes: Repsol, La Caixa i el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI). 

«Tecnològicament disposem d’un projecte internacional i innovador, que està creixent», recalca Sotelo. Actualment fabrica quatre models de motos elèctriques i està a punt d’iniciar la producció per a Seat del seu escúter elèctric. Ben aviat podria llançar també un quadricicle elèctric (cotxe petit de quatre rodes) que està ultimant la seva fase de desenvolupament.

Ocupar una part de la Zona Franca encaixaria com a anell al dit per a aquesta expansió industrial, una cosa ben vista per les administracions. «També estem desenvolupant un ‘hub’ de bateries perquè l’usuari pugui intercanviar la bateria eliminant dos hàndicaps del vehicle elèctric: el temps de recàrrega i haver de comprar la bateria, estalviant així molts diners», explica el CEO de Silence. Aquest battery-hub tindria la seva base a Barcelona.

Com a projecte de país, perquè inverteixi el Govern ,té molt recorregut. «Els poders de decisió per a una companyia no poden estar a milers de quilòmetres», adverteix Sotelo, en línia del que apuntava la Generalitat.  El cas d’IDIADA, amb capital privat i públic, és el millor exemple d’èxit per a projectes com el de Silence. «Posar diners bons sobre diners bons»...

Temes: Nissan Catalunya