SALVAR LLOCS DE TREBALL

El Govern, obert a un «altre soci industrial» com a alternativa al tancament de Nissan

La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, planteja un «important projecte de micromobilitat amb la Zona Franca»

a1a47dce-a611-4caa-ba77-a965b5abf534-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts
Efe

El Govern està treballant en projectes alternatius al tancament de la planta de Nissan de Barcelona, entre aquests un de micromobilitat, amb o sense el fabricant japonès, amb l’objectiu de poder salvar «el major nombre possible» de llocs de treball, ha dit la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, en una entrevista amb Efe.

Aquest dijous Nissan va anunciar la seva decisió de tancar els seus centres de Barcelona –Zona Franca (fàbrica de furgonetes), Montcada i Reixac (eixos) i Sant Andreu de la Barca (suspensions i bastidors), amb uns 3.000 empleats– i va assegurar que no hi havia «cap solució viable de futur» per mantenir-los oberts.

«El diàleg amb Nissan continua obert. Nosaltres els vam presentar un pla d’incentius per poder garantir la viabilitat de la planta que segueix a sobre de la taula», ha afegit la ministra, que ha apuntat que si l’empresa japonesa rebutja el projecte, buscaran «un altre soci industrial» per tirar-lo endavant.

Després de l’anunci de tancament, el Govern ha proposat a la marca nipona crear un grup de treball per analitzar la situació i, «si finalment no canviessin d’opinió», abordar «escenaris alternatius» per a les instal·lacions, que estan «en un ecosistema de mobilitat amb moltes fortaleses».

«Reorientar el projecte de Nissan»

«Catalunya i la Zona Franca tenen moltes fortaleses per reorientar el projecte industrial de Nissan, que estava obsolet i que calia modernitzar», segons Maroto, que ha recordat que mentre que el tancament costarà més de 1.000 milions, amb 400 milions es podria tirar endavant un pla industrial amb un nou vehicle «modern» que permetria mantenir les capacitats productives.

«Ho podem fer amb Nissan o, en el seu cas, buscar un altre soci industrial», ha afirmat Maroto, que ha avançat que la setmana que ve es reuniran amb representants de la Generalitat, de l’Ajuntament de Barcelona i del Consorci de la Zona Franca per estudiar la situació.

«Un projecte molt important de micromobilitat»

La primera opció serà intentar revertir la decisió de Nissan, però a sobre la taula també hi ha «el desenvolupament de projectes alternatius», entre els quals ha destacat un de «molt important» de micromobilitat, com podria ser el «cotxe multiusuari» (cotxe compartit).

«Barcelona i l’àrea metropolitana poden ser un bon camp de proves perquè es pugui desenvolupar un projecte ambiciós de micromobilitat amb la Zona Franca com a part», ha dit la ministra, que ha recordat que dins dels socis del clúster català de l’automoció hi ha companyies com Seat i Ficosa.

«Jo crec que hi ha bons ‘partners’ [‘socis’], es tracta de buscar projectes que puguem finançar de forma conjunta administracions públiques i sector privat», ha apuntat Maroto, que ha advocat per donar els senyals oportuns perquè la inversió se’n vagi a Espanya i no a altres països.

«Cada lloc salvat serà un èxit»

Quant als llocs de treball que podria salvar el projecte alternatiu que estudien per a Nissan Barcelona, Maroto ha destacat que seria «molt precipitat» parlar ara de xifres, a què ha afegit que «la voluntat del Govern ha sigut sempre mantenir les capacitats productives i tota l’ocupació».

Notícies relacionades

«Sens dubte, cada lloc de treball que salvem serà un èxit i si aconseguim salvar-los tots realment serà la cirereta. L’important és aconseguir salvar tants llocs de treball com es pugui», ha afirmat.

Complint-se els pitjors auguris, aquest dijous Nissan va anunciar la seva intenció de tancar els tres centres a Barcelona a finals de desembre d’aquest any, cosa que deixa sense ocupació a 3.200 treballadors directes i n’amenaça 20.000 més. 

Temes:

Nissan Ocupació