desescalada

El comerç agafa ritme a l'espera de millorar les vendes

El petit comerç suma prop del 85% d'obertures dues setmanes després de la seva posada en marxa

Grans cadenes com El Corte Inglés o Mango apugen la persiana de les seves botigues però amb limitacions

zentauroepp53456908 madrid fase200518163048

zentauroepp53456908 madrid fase200518163048 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo / Nacho Herrero / Julia Camacho

El comerç comença a agafar ritme. El 70% de la població espanyola està en fase 1, mentre que Madrid i Barcelona estrenen una ‘nova’ fase zero, és a dir, la majoria de comerços poden obrir sense cita prèvia. Distància de seguretat, desinfectant de mans abans d’entrar i neteja intermitent segueixen sent la regla, però es comença a notar l’ambient a les principals artèries comercials amb la persiana aixecada a les seves botigues.

«Sembla que la gent té ganes de sortir i de comprar», comentava aquest dilluns una dependenta en una botiga de València. Una sensació semblant es respirava a Madrid, amb clients parats en alguns aparadors i d’altres entrant als comerços. «La setmana passada amb cita prèvia no es notava molta gent, però aquest dilluns la gent està més receptiva», explicava la propietària d’una botiga de Madrid, tot i que aquest entusiasme encara no es reflecteix en les vendes que s’han desplomat prop del 60%. Horaris comercials amb aturada al migdia però ampliats fins a les 9 o les 10 del vespre per «aprofitar el passeig» o la possibilitat de tornar els productes, en el cas del tèxtil per evitar els emprovadors, miren d’atreure el consum de nou.

El petit comerç suma entre el 85% i el 90% dels seus establiments oberts, segons la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), després d’una estrena fa dues setmanes que no va arribar ni al 15%. Tot i que les protagonistes d’aquest dilluns han sigut les grans cadenes que han aixecat persianes, en molts casos per primera vegada, però amb molts matisos i han deixat curioses imatges com cues de gent a la porta, el cas del Zara del carrer Don Juan de Austria de València davant del límit d’aforament, o botigues semibuides, com la botiga de Mango al madrileny carrer de Fuencarral amb la meitat de les seves prestatgeries sense roba per «respectar els 400 metres» permesos.

Tant les àrees que continuen en fase 0 com les que han passat a la fase 1 van poder ahir obrir els locals amb menys de 400 metres quadrats sense cita prèvia i delimitant el seu espai, si tenen una mida més gran. Tot i que en cap cas es pot superar el 30% de l’aforament i hi ha d’haver prioritat per a més grans de 65 anys. A més de Mango, també van obrir alguns establiments d’Inditex, Decathlon o Fnac, tot i que tots amb l’espai limitat. Igual que Ikea, que té previst obrir a partir d’avui «la major part» dels seus locals o H&M que obrirà aquest divendres 27 de les seves 155 botigues. Les botigues de luxe a Puerto Banús seguien amb cita prèvia, però amb «més moviment» que la setmana passada, explicaven des de Dsquared o Louis Vuitton.

El Corte Inglés va obrir ahir 400 metres en gairebé tots els seus centres amb una «selecció dels productes amb més demanda» a la planta d’accés al carrer i un punt d’informació per orientar els clients que volen una cosa que no està al comerç. «Per a un gran magatzem de 20.000 metres quadrats, obrir-ne 400 té un impacte testimonial, per això demanem que les empreses que compleixin amb els protocols de seguretat puguin obrir per complet», va explicar el portaveu de l’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged), David Gracia.

Impulsar el consum

Notícies relacionades

Després de la polèmica sobre les rebaixes de la setmana passada, pocs han sigut els qui han decidit apostar per les promocions, bé perquè no ho consideren oportú o perquè només a última hora l’Executiu les va permetre. A penes algunes cadenes, com Woman SecretScalpers Mango van recórrer als descomptes, tot i que són accions que fan de forma habitual. Tampoc gaires petits comerços com una petita sabateria  del centre de Marbella (Màlaga) es planteja, de moment, cap oferta fins més endavant per donar sortida a la mercaderia. «Necessito vendre el 50% abans de fer rebaixes, perquè si no, no puc pagar-la», lamenta la Belén, la propietària d’aquesta botiga.

Per incentivar el consum, des de la CEC reclamen un pla renove d’electrodomèstics i automòbil al Govern i com tiquets de descompte –una aplicació de fidelització que dona punts per comprar en comerç de proximitat– o xecs promoguts per les administracions –un xec de, per exemple, 50 euros per veí per gastar a les botigues amb un descompte especial si es reparteix entre cinc comerços– als ajuntaments. Dues eines que ja han posat en marxa algunes localitats a Espanya.