11 d’ag 2020

Anar al contingut

ALLEUJAMENT COMERCIAL

Les botigues de Barcelona es preparen per a la reobertura

Els establiments porten des del 4 de maig, inici de les vendes amb cita prèvia, assajant la seguretat necessària

La distància entre les persones i la desinfecció constant apunten com a les mesures estrella del desconfinament comercial

Natàlia Farré

Les botigues de Barcelona es preparen per a la reobertura

JORDI COTRINA

La Barcelona d’aquest diumenge és molt semblant a la de diumenge passat. Poc trànsit, un munt d’esportistes matiners assaltant els espais més agraïts per exercitar el cos i una altra colla de ciutadans passejant segons l’edat i la franja horària. La diferència, si de cas, està en el lleuger rastre d’activitat comercial que s’intueix rere les persianes per tal de preparar la reobertura de les botigues decretada per demà dilluns, segons preveuen les mesures de la fase 0 amb alleujament comercial de desconfinament, també coneguda com a fase 0,5.

El poc tràfec té una explicació: des que el 14 de març passat es va decretar l’estat d’alarma i amb ell, el tancament de negocis sense una activitat essencial, que les botigues de Barcelona s’estan organitzant per poder tornar a deixar entrar els seus clients. No en va, una porta tancada significa calaixos buits o, el que és el mateix, zero ingressos. De manera que fa més de dos mesos que va començar el compte enrere de la reobertura. I de manera que la fase d’avui agafa els comerciants amb els deures fets. I a molts també amb quinze dies d’assajos, els que porta en actiu la venda amb cita prèvia.

La centenària Cotilleria Mercè

És el cas d’Elisenda Carbonell, la tercera generació al capdavant de la centenària Cotilleria Mercè del carrer de Girona, un dels pocs llocs, si no l’únic, de Barcelona que encara fa roba interior a mida. Faixes i cotilles des de la primera puntada a l’última, a més de vendre tota mena de roba interior, pijames i banyadors ‘prêt-à-porter’ de tendència. Doncs això, fa dies que Carbonell practica com adoptar les mesures de seguretat necessàries. Això significa no pas més de dues persones comprant alhora, mascareta obligatòria i gel hidroalcohòc  per tots arreu. L’accés al bany estarà prohibit, i els tres emprovadors de l’establiment funcionaran per torns: cada vegada que es facin servir passaran una desinfecció i quarantena abans de tornar a ser utilitzats. ¿I la roba? El mateix: quarantena quan sigui provada i esprai desinfectant si cal.

El mateix entrenament ha passat  la llibreria Calders de Sant Antoni. Avui és el segon diumenge amb la persiana apujada. Res a veure amb les jornades festives pre-Covid en què fer el vermut pel barri i fullejar llibres era un tot en un. Ara els exemplars no es toquen. I ni es pensa a reunir 40 persones per a una activitat. Aquest diumenge, els clients –tots fidels, ja que la Calders, amb Isabel Sucunza i Abel Cutillas al capdavant, és dels establiments que crea una parròquia devota– entren d’un en un; demà dilluns, amb permís per omplir el 30% de l’aforament, podran coincidir a l’establiment quatre persones alhora. La resta, ja se sap: distància de seguretat, mascaretes, gels i desinfecció.

Decàleg a l’entrada

Trenta-quatre seran els clients que podrà acollir la cadena de moda sevillana Scalpers al seu local de dues plantes del carrer de Provença. Els comptarà el personal que controlarà la porta. I si s’omple, l’entrada es tancarà. La firma és de les poques que avui prepara lleixes i penjadors amb els seus famosos vestits i els seus no menys coneguts complements. I de les poques que no s’ha entrenat en les mesures de seguretat durant els últims 15 dies de cites prèvies permeses. Han preferit obrir de cop. Però la falta d’entrenament no significa desconeixement: un decàleg amb totes les mesures a prendre per part del client i les previstes per l’establiment ja donaven ahir la benvinguda a la botiga.  Igual que els dispensadors de gel per a les mans. O sigui, res nou sota el sol post-Covid.