RECLAMACIÓ

Campanya per recuperar el cost de l'assegurança del cotxe pel confinament

L'organització de consumidors Facua llança la campanya #QuieroMiDinero per exigir el retorn equivalent pels dies de confinament

Les companyies d'assegurances adverteixen que la sinistralitat augmentarà en les pròximes setmanes per l'augment de l'ús del vehicle privat

52975718 591

52975718 591 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’organització de consumidors Facua considera que el confinament de la població recolza el dret dels consumidors a exigir a les companyies d’assegurances el reemborsament parcial del cost de les assegurances dels vehicles particulars. Segons Facua, les mesures de confinament i limitació de la circulació han disminuït el risc de sinistres, així que les companyies d’assegurances han de tornar o bonifiquen un percentatge de les quantitats abonades en el pròxim període contractat amb la companyia d’assegurances. Sota el lema #QuieroMiDinero, Facua-Consumidors en Acció ha posat en marxa una plataforma per reclamar la devolució d’una part de l’import de les assegurances de vehicles davant de la disminució del risc de sinistres.

La campanya dels consumidors xoca frontalment amb els interessos de les companyies d’assegurances, que ressalten el fet que durant el confinament també s’ha vist afectada l’activitat normal de les empreses i la contractació de noves assegurances. Fonts de la patronal asseguradora Unespa van advertir que «la paralització de vendes de cotxes es tradueix en una aturada en la comercialització d’assegurances de l’automòbil» i les empreses del sector també estan patint les conseqüències de l’aturada econòmica. A més, consideren que quan torni la normalitat aflorarà «una sinistralitat que actualment es troba latent». 

Des de les companyies, es considera que «és previsible que alguns contratemps augmentin en els pròxims mesos». La raó és que els propietaris de vehicles preferiran anar a treballar en cotxe per evitar les aglomeracions pròpies del transport públic. Això es traduirà en un augment dels cops de xapa durant els mesos d’activitat. El sector assegurador recorda també que algunes companyies estan oferint als usuaris la possibilitat de fraccionar els pagaments de les pòlisses en mensualitats.

Normativa, segons Facua

Malgrat els arguments de les companyies d’assegurances, Facua està decidida a seguir endavant i està assessorant els assegurats que s’uneixen a aquesta campanya sobre com poden emprendre les accions de reclamació davant les companyies i què fer en cas que es neguin a reemborsar-los quantitats o oferir-los els deguts descomptes en la pròxima quota anual. L’associació adverteix que els més de 30 milions d’assegurances de vehicles vigents a Espanya han de ser objecte de devolucions o bonificacions, tal com estableix la Llei 50/1980, de 8 d’octubre, de Contracte d’Assegurança. En el seu article 13, la llei que regula el sector assenyala que si es produeix una disminució del risc de sinistres durant el curs del contracte, «al finalitzar el període en curs cobert per la prima, haurà de reduir-se l’import de la prima futura en la proporció corresponent». Si es decideix no prorrogar el contracte o la companyia d’assegurances es nega a aplicar la reducció de la següent quota anual, l’usuari tindrà dret «a la resolució del contracte», tot i que no la comuniqui amb el mes d’antelació que estableix la norma, «i a la devolució de la diferència entre la prima satisfeta i la que li hauria correspost pagar».

Notícies relacionades

Facua considera que el Govern hauria d’establir que no és necessari que els assegurats hagin de sol·licitar directament les devolucions o bonificacions a les companyies i que hauria de ser un procés lògic i automàtic ja que el servei no s’ha ofert a la pràctica. Però fins que aquesta norma s’aprovi, l’associació aconsella als usuaris que presentin reclamacions a les companyies d’assegurances perquè quedi constància que sol·liciten els diners.

Facua ha remès els escrits al vicepresident de Drets Socials, Pablo Iglesias, i als ministres d’Economia i Consum, Nadia Calviño i Alberto Garzón, en els quals els sol·licita l’aprovació d’una norma per la qual es reguli expressament l’obligació de les companyies d’assegurances de vehicles de comunicar als seus clients el seu dret a obtenir una reducció del preu de la prima. A més, l’associació reclama que s’estableixi que els usuaris puguin decidir l’opció que prefereixin: aplicar el descompte en la prima següent o la devolució d’una part proporcional de la ja pagada.