conseqüències del coronavirus
El Banc d'Espanya adverteix la banca que vigilarà l'aplicació dels avals
El supervisor considera de «vital importància» que es comercialitzin de forma correcta
El sector es compromet a ser rigorós i a no provar de vendre altres productes

undefined52475045 el gobernador del banco de espa a pablo hern ndez de cos d200225150959 /
Els avals públics de 100.000 milions d’euros per a crèdits a empreses i autònoms aprovats pel Govern fa 21 dies constitueixen una de les principals mesures per pal·liar els efectes econòmics del coronavirus. De la seva correcta aplicació depèn, a més, el futur impacte en els comptes públics. Per això i en un gest poc habitual, el Banc d’Espanya ha aprofitat que les garanties comencen a ser operatives aquest dilluns per advertir les entitats financeres a través de les quals es canalitzaran que vigilarà de prop que es concedeixen de forma rigorosa.
L’organisme ha destacat en una nota que considera «de vital importància per a l’economia» que els avals siguin comercialitzats pels bancs «en estricte compliment tant de les condicions i requisits fixats en la normativa que els regula com dels criteris de bones pràctiques bancàries». Perquè així sigui, ha requerit al sector que l’«aprovació i difusió a la seva xarxa dels corresponents protocols de comercialització s’ajusti a les condicions esmentades i que estableixin els sistemes de control intern necessaris per garantir en tot moment el compliment dels requisits aplicables».
El Banc d’Espanya ha afegit que «verificarà els protocols i procediments esmentats i efectuarà, si és necessari, la revisió d’operacions concretes a fi de comprovar que s’adeqüin a la normativa d’aplicació». Si es produeixen discrepàncies entre el client i l’entitat en la comercialització, ha recordat, es pot acudir al servei d’atenció al client o defensor del client de l’entitat financera, sense perjudici de l’atenció telefònica i el canal de consultes de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO). El servei d’atenció telefònica del Banc d’Espanya (900.545.454) atendrà, així mateix, les consultes que rebi.
Rigor
En les últimes setmanes, l’organisme governat per Pablo Hernández de Cos ve instat les entitats a ser molt rigoroses en l’aplicació de les garanties. L’organisme supervisor espera que el sector compleixi el seu compromís de mantenir i renovar les línies de crèdit obertes a empreses fins al setembre. Alhora, està vigilant perquè els bancs no intentin incloure crèdits morosos en la línia d’avals, una cosa que està expressament prohibida. Així mateix, la institució els ha recomanat fortament que no mirin d’aprofitar l’ocasió per oferir als clients contractar altres productes (cosa que es coneix com a ‘venda associada’).
Hores abans del comunicat del Banc d’Espanya, el sector s’ha compromès a través de les seves principals patronals –AEB (bancs tradicionals), CECA (caixes d’estalvi) i UNACC (cooperatives de crèdit)– a actuar de forma correcta. En un comunicat conjunt, han assegurat que els seus associats han donat «instruccions a la seva xarxa d’oficines per assegurar una aplicació rigorosa del contingut» de la línia de garanties públiques. «Entre altres aspectes, s’ha aclarit que la concessió d’un crèdit emparat per aquesta línia d’avals no pot estar vinculada en cap cas a la contractació d’altres productes», han destacat.
Vigilància
Notícies relacionadesCom va avançar aquest diari, l’ICO controlarà que els bancs compleixin la seva obligació legal de no disparar els preus i condicions dels crèdits avalats. Així, ha firmat amb les entitats que li subministrin trimestralment els tipus que imposen als préstecs. Als contractes subscrits amb el sector, a més, ha inclòs que els costos del finançament han d’estar «en línia» amb els carregats abans de la pandèmia i que les entitats han de «traslladar» als autònoms i empreses l’«avantatge» que suposa comptar amb la garantia pública.
Uns beneficis, ha apuntat, que es poden reflectir bé «mitjançant la contenció o reducció del tipus d’interès de la nova operació financera, bé mitjançant la concessió d’igual o més risc al client al que tenia concedit abans de l’inici de la crisi del Covid-19 o al que li correspongués en cas de no haver-hi l’aval, o bé mitjançant un increment del termini o mitjançant la concessió d'algun període de carència del principal».
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Jubilació La despesa en pensions puja un 6,2% a l’agost, fins a la xifra rècord de 13.621 milions
- Reunió del Consell Executiu El Govern llaura el camí dels pressupostos amb un reforç de la hisenda catalana i el reconeixement final a la llei de barris
- EUA Trump redobla el seu atac a la independència de la Fed i acomiada la governadora de la Reserva Federal Lisa Cook
- Apunt El somriure de la Gioconda
- ELS TERMINIS DEL RETORN El Barça s’afanya pel Camp Nou