informe de N26

La retirada d'efectiu en caixers cau més d'un 50% pel coronavirus

Espanya, Itàlia, Alemanya i França experimenten canvis radicals de la despesa pel confinament

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

El dràstic canvi en els hàbits del consumidor des que van començar les mesures de confinament ha provocat una forta caiguda en les retirades d’efectiu en caixers, no només a Espanya o a Itàlia, on la caiguda arriba al 68% i al 54%, respectivament, sinó també a la resta de països europeus, on s’han aplicat mesures bastant més laxes i tardanes, segons recull un estudi realitzat pel banc mòbil N26.

El que més crida l’atenció és el cas d’Alemanya, on encara no s’han anunciat mesures d’aïllament tan restrictives com a Espanya o Itàlia. El nombre de retirades en caixers automàtics al país presidit per Angela Merkel ha descendit més d’un 54%. Una dada que suposa un fort canvi en el comportament dels alemanys, on l’ús d’efectiu preval encara sobre el pagament amb targeta, que encara continua sense ser un mètode de pagament tan consolidat com al nostre país. França, per la seva part, segueix la mateixa tendència de descens amb una baixada propera al 56%. Aquests són els mercats en els quals el banc d’origen alemany té menys presència.

«Esperem que aquesta tendència continuï i potencialment tingui un efecte durador en el temps», ha comentat Francisco Sierra, director general d’N26 Espanya. «En aquest sentit, veurem com un nombre cada vegada major de consumidors de tots els grups d’edat s’anirà acostumant a la senzillesa, conveniència i seguretat dels pagaments ‘online’ o mòbils», conclou el directiu.

Comerç electrònic

El tancament de botigues, bars i restaurants a Espanya ha suposat una caiguda del 8% en el nombre de transaccions amb targeta. Aquest fet, unit al descens de l’ús d’efectiu per por del risc de contagi, ha provocat un augment en el nombre de transaccions en comerç electrònic del 10% a Espanya. La despesa mitjana per consumidor també s’ha incrementat més d’un 10% en períodes prequarantena. A més, la despesa mitjana per cada transacció realitzada també s’ha incrementat en un 17%. Unes dades que recolzen un nou comportament i hàbits de consum dels espanyols: comprar menys vegades, però més quantitat.

Notícies relacionades

La mateixa tendència s’observa a Itàlia i a Alemanya, on el comerç electrònic ara representa un 8% i un 6% més, respectivament, de la despesa mitjana del consumidor comparat amb períodes prequarantena. Els italians realitzen transaccions ‘online’ un 12% més sovint del que solien fer-ho abans, mentre que alemanys i francesos ho han fet un 3% i 7%, respectivament. No obstant, els alemanys arriben a gastar fins a un 20% més per cada operació que realitzen, un 17% els francesos i fins a un 28% els italians.

Els consumidors europeus gasten amb menys freqüència, però han canviat radicalment les seves preferències i hàbits de consum. Els comerços que estan guanyant més diners del consumidor en aquestes dues setmanes de confinament són les cadenes de supermercatscomerços electrònics de venda al detall com Amazon i Aliexpress, serveis de menjar a domicili com Uber Eats, entreteniment en ‘streaming’ com Netflix i tecnologia d’entreteniment, però també de treball remot amb aplicacions d’Apple. Per la seva part, viatges, transport i mobilitat urbana descendeixen radicalment.

Temes:

Bancs