ARRAN DEL TANCAMENT COMERCIAL

El consum s'aboca en el comerç electrònic, malgrat el retard en les entregues

El decret del Govern permet la venda per internet i qualsevol activitat relacionada

La compra 'online' està llastada per enviaments molt més lents de l'habitual

amazon delivery employees 72037-87acf

amazon delivery employees 72037-87acf / Patrick Semansky (AP)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El comerç electrònic està en plena activitat, però amb signes de saturació i terminis d’entrega més elevats de l’habitual. El decret del Govern de limitar l’activitat de les empreses a Espanya per limitar els moviments de persones deixa al marge «les que treballen en la distribució i entrega de productes adquirits al comerç per internet, telefònic o correspondència». Aquesta excepció deixa també la porta oberta que les empreses preparin els enviaments. La saturació de peticions pel tancament de comerços ha fet que els enviaments, en general, siguin molt més lents que l’habitual, en general més del doble que els habituals. 

Al mateix Correus, l’activitat s’ha restringit, segons fonts de l’empresa, a l’activitat essencial, mentre que els sindicats reclamen fins i tot el tancament total. Es pot rebre el paquet blau de fins a 20 quilos de pes. El 25% de la plantilla treballa actualment diàriament en dies alterns, unes 13.000 persones diàriament, gestionant al dia uns 5,5 milions d’enviaments, amb unes 160.000 entregues diàries. El compliment dels terminis d’entrega estipulats per llei constitueix un dels elements essencials del servei postal universal (SPU), juntament amb la seva prestació a tot el territori. La crisi actual requerirà especial indulgència amb els terminis d’entrega de paqueteria (ha de ser de tres dies per a almenys el 80% dels enviaments, una cosa actualment gairebé impossible). 

Mentre en els serveis d’entrega de cistelles de la compra des de supermercats estan compra des de supermercatsgairebé col·lapsats, en un altre tipus de productes, com el tèxtil, està caient l’interès dels consumidors en la compra ‘online’ arran del confinament. Resulta realment difícil aconseguir tancar les peticions d’enviament en supermercats, amb aplicacions que es pengen i falta d’estocs per a enviament des de la web, cosa que fa que la venda en comerços de proximitat se’n beneficiï. Una sortida són les firmes intermediàries de missatgeria. A Glovo asseguren que s’han disparat el servei de compres d’alimentació i de productes farmacèutics (especialment, termòmetres). 

HI ha comerços que han suspès la venda ‘online’ després del tancament de les botigues físiques, mentre que d’altres han reactivat el canal i han incrementat les vendes. En el cas de Toys’R’Us, per exemple, han entès que el confinament dels nens a casa és una oportunitat per a la venda de joguines. La firma ha informat que ha portat «tot el seu catàleg de joguines a la web». En aquestes últimes setmanes, algunes de les joguines més demanades són Play Doh, Monopoly o Lego, asseguren.

El gegant del comerç electrònic Amazon també treballa a ple rendiment. Malgrat això, els terminis d’entrega tendeixen a ser més llargs de l’habitual en una situació normal. Fins i tot productes propis, com els lectors de llibres electrònics, s’arriben a entregar amb una setmana de termini. 

En electrònica, un indicador de tendència l’ofereix la firma PC Components, un dels distribuïdors més grans a Espanya. Ja en els primers moments de la crisi desencadenada amb el coronavirus es van detectar alces importants en la demanda d’ordinadors portàtils. En concret, en la primera quinzena d’aquest mes les vendes van augmentar el 60%, especialment per a teletreball a casa, amb un augment del preu mitjà de la cistella de la compra del 50%, fins als 300 euros. «Hem notat un augment significatiu en tot el que esta relacionat amb el teletreball, l’educació, la comunicació», expliquen. Fins i tot cadires d’oficina, afegeixen, ja que, opinen, que «treballar des de casa és una cosa molt nova per a molta gent i ha sigut necessària una adaptació en temps rècord». No obstant, s’ha notat una caiguda en la venda d’altres productes, com ‘smartphones’, tauletes, videocàmeres o patinets elèctrics.

Notícies relacionades

Fins i tot en la venda d’aliments per a animals de companyia s’està incrementant la venda ‘online’. La firma Gosbi assegura que ha multiplicat per quatre la venda per internet. Aquesta firma, «a fi de cuidar el canal especialitzat en aquests dies difícils per al comerç local, ha adaptat la seva web de manera que part dels beneficis provinents de la venda ‘online’ puguin arribar a als comerços que col·laborin amb la marca, i així oferir una ajuda extra en aquests moments de tancament de botigues.

Malgrat l’increment generalitzat de les compres per internet, en gairebé cap cas s’està aconseguint compensar el tancament dels canals de venda tradicionals. En qualsevol cas, la porta de permetre el comerç electrònic a Espanya és una via per minimitzar la caiguda de les vendes a tots els sectors, especialment en el tèxtil, amb el tancament de milers de botigues a Europa. Si no s’hagués deixat aquesta escletxa en les restriccions d’activitat, s’hauria desencadenat una allau d’importacions amb efectes econòmics irreparables, reconeixen en el sector industrial.