ESTUDI DE KANTAR

La meitat dels espanyols han deixat de comprar en botigues físiques

Els experts apunten a canvis en hàbits de consum amb el confinament i alerten de noves oportunitats en comerç electrònic

zentauroepp52892983 valencia 23 3 2020  coronavirus   alarma  mamparas de protec200323121425

zentauroepp52892983 valencia 23 3 2020 coronavirus alarma mamparas de protec200323121425 / A Miguel Lorenzo

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Al voltant del 10% dels espanyols han comprat per primera vegada a la seva vida durant aquests dies productes d’alimentació a través d’internet. Malgrat el col·lapse patit per la majoria de cadenes de supermercats per l’increment sobtat de la demanda, la consultora Kantar reflecteix en un estudi mundial sobre els efectes del coronavirus en els hàbits de consum que amb la situació de confinament gairebé un de cada dos espanyols declara que ha comprat menys en botigues físiques (un 20% en àmbit global) i un 16% ha comprat més en línia (gairebé el doble que en àmbit mundial). No obstant, la consultora alerta que «la intenció de compra ‘online’ a futur és inferior al nostre país respecte a la mitjana global (18% davant 32%). És molt majoritari el percentatge d’espanyols que opinen que el pròxim mes el seu nivell de compra en línia es mantindrà com en l’actualitat (51%)». L’estudi es va portar a terme partint de 25.000 enquestes a 50 països (2.000 a Espanya).

Segons dades de Nielsen el canal ‘online’ va tornar a créixer a doble dígit entre el 16 i el 22 de de març en productes de gran consum (alimentació i begudes), concretament un 46,4% respecte del mateix període de l’any anterior. A la pràctica, la venda ‘online’ a Espanya s’ha disparat efectivament en el sector de l’alimentació, però en el sector tèxtil, per exemple, tendeix a caure. Segons el monitoratge que fa Kantar d’aquest sector, va tenir la setmana tancada el 15 de març una caiguda de vendes en volum del 10% i del 17% en el nombre de clients. Abans, al febrer, el creixement de les vendes ‘online’ en valor era del 36%. Les dades de Kantar es basen en una enquesta a 8.000 consumidors. Més alarmant encara són les dades de la firma d’estudis Semrush, que analitza les recerques a internet. L’interès dels consumidors en les firmes tèxtils s’ha desplomat amb el confinament, amb caigudes de recerques de fins al 70%, fet que anticipa una caiguda de les vendes.

Notícies relacionades

Asseguren els experts en consum que perquè un hàbit canviï es necessiten almenys 21 dies. El confinament superarà amb escreix aquesta premissa i s’espera que un nou consumidor reneixi amb el restabliment de la normalitat comercial amb lliçons apreses. Però aquest canvi pot ser desigual. Entre elles, aquest últim mes s’ha iniciat el comportament de compra ‘online’ per a alguns consumidors en determinades categories: un 10% dels espanyols ha comprat per primera vegada en la seva vida menjar i begudes ‘online’ i un 7% productes cosmètics i productes de cura personal.  

L’estudi internacional de Kantar mostra que «Espanya és el mercat menys optimista sobre la recuperació de l’economia una vegada acabi la pandèmia». Kantar s’ha fixat especialment en el comportament dels consumidors xinesos per esbossar que és el que passarà durant el confinament i després amb les categories de productes. Així, s’espera durant aquests dies de paràlisi la caiguda en la venda de tots els sectors excepte en els d’alimentació, productes de neteja, medicaments i consum de televisió i xarxes socials. Després del període de tancada es tem que tots ells es recuperaran, com el que ha passat a la Xina, excepte en productes de luxe i entreteniment ‘online’, que no creixeran. «Hi haurà coses que no tornarem a fer de la mateixa manera», opina Borja Marcos, director associat de la divisió d’estudis de Kantar. Martin Wohlfart, conseller delegat de la divisió Insights de Kantar considera que «la caiguda de la inversió publicitària durant aquestes setmanes afectarà a la imatge de les marques» i en un moment de canvi d’hàbits de consum ràpids que ofereix també oportunitats a nous competidors.