infraestructures

Les constructores plantegen un peatge de 0,09 euros per quilòmetre a les autovies

La patronal Seopan estima que la mesura aportaria 9.527 milions a l'any al sector públic

En les autopistes i autovies s’augmentarà el límit fins a 130 km/h.

En les autopistes i autovies s’augmentarà el límit fins a 130 km/h. / JOSEP GARCÍA

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La possibilitat d’haver de començar a pagar per l’ús de les autovies és cada vegada més a prop i les grans constructores i concessionàries d’infraestructures han marcat aquest dimecres de nou la seva posició respecte a aquesta vella aspiració del sector. La seva patronal, Seopan, ha plantejat un peatge mitjà de 0,09 euros per quilòmetre per als cotxes i de 0,19 euros per als camions amb els quals, ha argumentat, es podria costejar la seva conservació i finançar les infraestructures mediambientals necessàries.

L’acord de Govern entre el PSOE i Unides Podem inclou revisar el model de peatges per «garantir la sostenibilitat i l’ús eficient» de la xarxa, probablement en l’anunciada llei de mobilitat. El Govern ja tenia la intenció d’impulsar el cobrament per ús en la legislatura passada, però la convocatòria d’eleccions ho va fer impossible. El president de Seopan, Julián Núñez, ha admès que és un debat «sensible i difícil», però ha defensat que és «sa obrir-lo».

A la Unió Europea (UE), ha argumentat, 23 països ja cobren pel 100% de la seva xarxa de 43.153 quilòmetres d’autovies i només Itàlia, França, Irlanda i Espanya ho fan parcialment en 18.451 quilòmetres. Els 14.130 quilòmetres de la xarxa espanyola gratuïts (excloent els 905 quilòmetres d’accessibilitat urbana), ha continuat, suposen el 73,5% de les autovies lliures del continent i el país té el menor percentatge de vies tarificades de tot Europa (el 17% del total). 

Ingressos públics

La patronal estima que concedir al sector privat l’operació i conservació de la xarxa amb el sistema de peatges que ha proposat durant 25 anys aportaria 4.827 milions d’euros a l’any a les administracions públiques pel pagament del cànon per part de les empreses concessionàries. A més, calcula que la recaptació per impostos creixeria en 4.700 milions per exercici per l’IVA, l’IBI i l’impost de societats i que s’aconseguiria un estalvi de la despesa pública en conservació de carreteres de 850 milions a l’any

Notícies relacionades

El peatge proposat per Seopan és superior al que va plantejar l’any passat (0,03 euros per als cotxes i 0,14 per als camions). Núñez ha justificat la diferència en la intenció de la patronal de plantejar un «debat de màxims» i ha explicat que les noves xifres suposen una mitjana dels peatges que es cobren en la majoria de països de la UE. 

L’executiu també ha apuntat que es podrien introduir diferents bonificacions en el pagament per a determinats col·lectius o en certs llocs o horaris, en línia amb el que es fa en altres països europeus per reduir l’impacte social de la mesura.