Fiscalitat mediambiental

Hisenda trau dos tributs sobre transport aeri i envasos de plàstic

Una taxa gravarà els recipients d'un sol ús per a aliments i l'altra podrà recaure sobre bitllets d'avió

El ministeri sotmet a informació pública els documents sobre els impostos mediambientals

control-seguridad-madrid

control-seguridad-madrid

2
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El Govern central ha decidit llançar dos nous impostos de caràcter mediambiental, un sobre transport aeri i un altre sobre els envasos de plàstic d’un sol ús destinats a contenir aliments.

El Ministeri d’Hisenda ha sotmès a informació pública aquest divendres els documents sobre els nous tributs, en els quals encara no es detalla ni la base imposable, ni els tipus fiscals aplicables, ni tampoc el seu horitzó temporal o previsió de recaptació. En principi, hi ha temps material perquè els dos tributs puguin entrar en vigor aquest any, encara que tot depèn de com es desenvolupi el debat públic entre els sectors afectats i la tramitació parlamentària.

Bitllets d’avió

Pel que fa a l’ús del transport aeri, el document elaborat per la Direcció General de Tributs, el Govern subratlla que la implantació d’un nou impost pot resultar útil per limitar l’impacte mediambiental d’aquest mitjà de transport i s’al·ludeix al fet que s’han posat en marxa mesures similars en països com Àustria, Noruega, els Països Baixos, el Regne Unit, Alemanya, França, Suècia o Itàlia.

«Mitjançant la introducció en l’ordenament intern d’un impost que gravi l’ús del transport aeri es pretén no només internalitzar el cost de les externalitats ambientals ocasionades per l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle, sinó fomentar en els seus usuaris la utilització d’altres maneres de transport més respectuoses amb el medi ambient», afirma el document, sotmès a informació pública, amb què Hisenda pretén obtenir propostes dels col·lectius interessats fins al 14 de març.

Tot i que no ho diu de forma explícita, en principi, aquest gravamen sobre el transport aeri podria recaure sobre els bitllets d’avió, atès que el mateix document de Tributs remarca que seria inviable adoptar el camí d’un gravamen sobre el combustible del querosè, ja que la normativa europea impedeix aplicar-los als vols intracomunitaris o internacionals.

Hisenda recorda que el transport aeri gaudeix en l’actualitat d’una tributació avantatjosa a l’empara d’una directiva europea del 2003. S’apunta, també, que en el querosè i altres productes energètics utilitzats en la resta de la navegació aèria internacional, hi ha l’obligació de subministrament lliure d’impostos sobre els carburants i altres productes d’avituallament de les aeronaus.

«La mesura més eficaç per aconseguir els objectius que pretén la norma és l’establiment d’un impost que gravi l’ús del transport aeri», s’afirma al text, i s’apunta cap al bitllet d’avió com a possible fet imposable de l’impost.

Envasos d’aliments

Quant al plàstic, amb la implantació d’un impost que gravi els envasos d’un sol ús, «en concret, aquells concebuts per contenir o protegir béns o productes alimentaris», es pretén tant prevenir-ne i reduir-ne l’impacte sobre el medi ambient i la salut humana, «com contribuir a l’adequació de la fiscalitat mediambiental espanyola a la mitjana de la resta dels estats membres, com aconsella la Comissió Europea».

A més, s’espera que la nova norma serveixi «per crear nous models de negoci i encoratjar una producció i un consum més sostenibles, prioritzant els productes reutilitzables i les pràctiques correctes de fabricació, sense comprometre la seguretat alimentària o les propietats dels productes». 

Fiscalitat mediambiental

Notícies relacionades

En tots dos casos, Tributs argumenta la necessitat dels nous tributs dins de l’escàs pes de la fiscalitat mediambiental a Espanya i en les successives recomanacions de la Comissió Europea per augmentar-lo.

Segons dades del 2017, Espanya té el cinquè percentatge més baix de la Unió Europea (UE). Els ingressos per impostos mediambientals van suposar únicament l’1,83% del PIB, davant una mitjana de la UE del 2,40%, argumenta Hisenda.