PRIMERES PÈRDUES DES DEL 2009

Renault s'enfonsa a la borsa després d'anunciar que entra en números vermells

El grup automobilístic francès registra pèrdues de 141 milions d'euros en un any marcat pel 'cas Ghosn'

El resultat és conseqüència directa de la menor aportació de Nissan, que va ingressar 1.250 milions menys a l'aliança

This photo taken on Thursday, Jan. 24, 2019 show a Ranult car parking outside the French carmaker headquarters in Boulogne-Billancourt, outside Paris, France. French carmaker Renault looks set to give its approval to Fiat Chrysler’s merger offer. The company’s board is meeting Tuesday afternoon at its headquarters to decide on a deal that could reshape the global auto industry. (AP Photo/Christophe Ena)

This photo taken on Thursday, Jan. 24, 2019 show a Ranult car parking outside the French carmaker headquarters in Boulogne-Billancourt, outside Paris, France. French carmaker Renault looks set to give its approval to Fiat Chrysler’s merger offer. The company’s board is meeting Tuesday afternoon at its headquarters to decide on a deal that could reshape the global auto industry. (AP Photo/Christophe Ena) / Christophe Ena (AP)

3
Es llegeix en minuts
Efe / París

El grup automobilístic francès Renault va entrar en números vermells el 2019 per primera vegada des del 2009, al registrar una pèrdua de 141 milions d’euros, davant els 3.302 milions de beneficis que va obtenir el 2018, segons va informar aquest divendres. 

Les accions de Renault s’enfonsaven aquest divendres al matí a la Borsa de París després de l’anunci dels resultats del 2019, els primers d’un exercici amb pèrdues des del 2009, i una revisió a la baixa de les seves expectatives. Els títols de Renault baixaven un 4,48% només mitja hora després de l’obertura del mercat parisenc i eren el valor de l’índex selectiu que, amb diferència, més perdia en aquell moment quan el CAC-40 descendia un 0,09%.

Les raons d’aquest enfonsament van ser el daltabaix de la contribució dels seus socis xinesos, de Daimler, però sobretot de Nissan, així com l’empitjorament de la seva pròpia activitat automobilística, segons va explicar aquest divendres Renault al presentar els seus resultats anuals. En el rerefons cal analitzar també el desgovern generat amb el ‘cas Ghosn’, que va llastar la credibilitat de l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi.

Nissan únicament va contribuir amb 242 milions d’euros als seus resultats l’any passat, després dels 1.509 que li havia suposat el 2018. Quant als xinesos i Daimler, en conjunt li van deixar fins i tot un forat de 432 milions d’euros en comparació amb els 31 milions positius de l’any anterior.

Baixa la facturació

Però més enllà del que van fer els altres, el resultat d’explotació del mateix Renault es va reduir a 2.105 milions d’euros, davant els 2.987 del 2018, mentre la facturació va descendir un 3,3%, fins a 55.537 milions. En conseqüència, el marge operatiu es va quedar en el 4,8% del volum de negocis, 1,5 punts percentuals menys.

I si s’exclou l’activitat financera (els préstecs a la compra de vehicles), en què va millorar lleugerament la rendibilitat, el marge operatiu del pur negoci automobilístic (i deixant a part la filial russa Avtovaz) es va reduir a un exigu 2,6%, després d’un 4,3% el 2018.

Un 3,4% menys de matriculacions

Tot això reflecteix, en particular, l’enfonsament de les vendes de Renault en mercats importants com l’Argentina, Turquia i Algèria. Les matriculacions del grup del rombe van caure globalment un 3,4%, fins a 3.753.723 vehicles.

A més, el fabricant va haver d’encaixar un efecte negatiu per la disminució del pes de les matriculacions de vehicles dièsel. A l’Argentina i Xile, davant del daltabaix comercial sofert, unit a la depreciació de les seves divises, el grup francès va decidir procedir a una depreciació d’actius per 300 milions d’euros.

El flux de caixa operatiu del negoci automobilístic va quedar reduït a 153 milions d’euros, davant els 607 milions de l’exercici precedent.

El consell de Renault, que fa unes setmanes va anunciar el nomenament de l’expresident de Seat Luca de Meo com a nou responsable global de la marcaproposarà a la junta el repartiment d’un dividend d’1,10 euros per acció, cosa que significa menys de la tercera part dels 3,55 que es van distribuir a compte del 2018.

Futur incert del mercat

Notícies relacionades

I pel que fa a les perspectives, són encara menys favorables en vista de les previsions del mercat automobilístic per al qual augura una caiguda a escala global, amb un descens d’almenys el 3% a Europa i també del 3% a Rússia, que no podrà ser compensat amb la pujada del 5% al Brasil, país clau per a la companyia.

Abans fins i tot d’integrar un possible impacte per l’epidèmia del coronavirus a la Xina, Renault calcula que la seva facturació el 2020 serà del mateix ordre que el 2019, i el seu marge operatiu es quedarà en una forquilla del 3-4%, amb un flux de caixa positiu abans d’integrar costos de reestructuració.

Temes:

Nissan Renault