infraestructures

La licitació d'obres va augmentar un 17% a Catalunya el 2019

Els contractistes consideren que la inversió publica continua per sota dels nivells acceptables

zentauroepp49279130 barcelona  31 07 2019     barcelona     estado actual de  la191114170645

zentauroepp49279130 barcelona 31 07 2019 barcelona estado actual de la191114170645 / JORDI COTRINA

1
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

La licitació oficial d’obra pública a Catalunya va augmentar el 2019, però segueix per sota dels estàndards que planteja la Cambra Oficial de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC). Va augmentar el passat exercici un 17%, fins als 1.947 milions d’euros, un increment que es pot atribuir a l’Administració de l’Estat i a la Generalitat de Catalunya, ja que la licitació de l’Administració local es va reduir significativament després de finalitzar l’últim període electoral.

El president de la CCOC, Joaquim Llansó, ha indicat que l’administració local ha sigut la més activa, amb un pes del 45% sobre el total i 877 milions, si bé ha caigut un 18%: «És lògic tenint en compte que els comicis van ser al maig». L’Administració central, amb 551 milions i un 28% del total, ha experimentant un augment del 118%, tot i que Llansó ha matisat que partia d’una activitat «inusualment baixa» en els últims anys.

Quant a la Generalitat, la licitació ha augmentat un 46% amb un total de 519 milions, el 27% del total, de la mà d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya (241 milions), FGC (60 milions), Ports de la Generalitat (46) i l’Agència Catalana de l’Aigua (40).

La CCOC considera que aquestes xifres estan molt per sota de les necessitats de Catalunya. Llansó ha recordat que la clàusula addicional tercera de l’Estatut recull una inversió de l’Estat a Catalunya equivalent al 19% del producte interior brut (PIB). A més, l’organització lligada a Foment del Treball en reclama una volum d’inversió anual equivalent al 2% del PIB en infraestructures, en què el 2019 equivaldria a uns 5.300 milions d’euros.

Licitació de serveis

Notícies relacionades

La licitació de serveis va arribar als 1.028 milions, amb un pes de la Generalitat del 38%, l’Administració local amb un 37% i l’Administració General de l’Estat amb un 25%, i les actuacions de manteniment suposen un 88% del total i les neteges viàries, un 6%.

Llansó ha considerat aquestes xifres de licitació «molt baixes respecte al que Catalunya necessita», ja que és lluny de la mitjana dels últims 20 anys i que és d’uns 3.750 milions d’euros anuals a preus constants.  Llansó ha afirmat que el Corredor Mediterrani és «l’obra més important d’Espanya» pels retorns econòmics i socials que suposa. Per aquesta raó, Llansó ha plantejat la urgència de tancar uns nous pressupostos tant a Catalunya com a Madrid, ja que no és possible fer noves licitacions si aquestes no han sigut abans pressupostades.