evolució de les infraestructures

El trànsit a l'AP-7 va augmentar un 77% després de l'alliberament de peatges

El pas de vehicles pesats augmenta un 60% i disminueix la velocitat mitjana els primers dies de l'any

zentauroepp51442282 economia peaje ap7191224165345

zentauroepp51442282 economia peaje ap7191224165345 / Tjerk van der Meulen

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

La desaparició dels peatges a l’AP-7 entre Alacant i Tarragona i a l’AP-4 entre Cadis i Sevilla han tingut més impacte de l’esperat en la intensitat del trànsit d’aquestes vies d’alta densitat. Segons les dades del Ministeri  de Foment, procedents de la Direcció General de Trànsit (DGT). Els set primers dies de gener del 2020 l’increment mitjà del trànsit va ser del 77%.  

La DGT, no obstant, posa de manifest «el significatiu augment d’intensitat el primer dia feiner després de les festes de Nadal superior al 100%». El dilluns 7 de gener l’augment del trànsit va ser del 105,26%. Però el dissabte 4 de gener, l’augment de la intensitat va ser del 118,13%. Cap d’aquestes set primeres jornades de l’any va tenir un increment inferior a la mitjana registrada per l’AP-1, entre Burgos i Armiñón primera autopista de peatge la concessió del qual ha tornat a l’Estat–, que va ser del 30%. L’increment més moderat del trànsit a l’AP-7 va ser el primer dia de l’any, que va registrar un augment de la intensitat del 46,39%. 

Sens dubte, les dades disponibles van més enllà de les previsions del Ministeri de Foment. José Luis Ábalos comentava, poc abans que s’aixequessin els peatges, les expectatives del ministeri: «Ja tenim una experiència amb l’AP-1 a Burgos, que va acabar el peatge l’any passat i ha registrat un 30% d’increment del trànsit. El previsible en el cas de l’AP-7 és que sigui de l’ordre d’aquest increment, que és absorbible», va comentar en una entrevista publicada per aquest diari. 

Més vehicles pesats

L’augment de la densitat a les vies alliberades té molta relació amb l’increment dels vehicles pesats per aquestes autopistes. L’autovia mediterrània va registrar un increment del 63% del trànsit de camions i destaca el primer dia de l’any amb un 79,19%. Com a conseqüència d’aquest augment de densitat es va produir un descens de la velocitat de circulació. 

Es pot destacar que el trànsit també s’ha incrementat a l’autopista andalusa, especialment el primer dia feiner complet de l’any, el 7 de gener, en què va augmentar un 96%, tot i que la mitjana d’aquells dies va ser inferior: 60,3%. En aquesta autovia, no obstant, l’increment de trànsit pesant va ser més intens: va superar el 100% quatre dels set dies analitzats 

Notícies relacionades

El Ministeris de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana està actualment instal·lant els sistemes per controlar la intensitat mitjana diària en els diversos trams de les dues autopistes. A partir de la seva instal·lació, podrà recollir dades mensuals contractades.

Foment ja esperava que es produís una redistribució del trànsit des de les carreteres convencionals que van paral·leles a les autopistes, com la N-340 o la N-332 en el cas de l’AP-7, o la N-4 en el cas de l’AP-4. Aquest descens millorarà sensiblement la congestió i les condicions de seguretat viària d’aquestes vies paral·leles i, d’altra banda, «la intensitat de trànsit de les autopistes faran que sigui necessari adaptar-les a les noves condicions d’explotació. Bàsicament, caldrà analitzar els nivells de servei del tronc i dels enllaços per veure si és necessari augmentar-ne la capacitat, també augmentar la connectivitat amb el territori a través de nous enllaços», considera Foment. 

Temes:

Autopistes