Boeing va registrar pèrdues de 567 milions d'euros el 2019

Els problemes del 737 MAX llasten els resultats i els ingressos de la firma aeronàutica

zentauroepp49006420 grounded boeing 737 max aircraft are seen parked in an aeria190709214542

zentauroepp49006420 grounded boeing 737 max aircraft are seen parked in an aeria190709214542 / Lindsey Wasson

2
Es llegeix en minuts

El gegant de l’aeronàutica nord-americana Boeing ha tancat l’exercici 2019 amb pèrdues de 636 milions de dòlars (567 milions d’euros), el seu primer resultat anual negatiu en dècades, a conseqüència de la greu crisi que travessa des del veto internacional al que era el seu avió estrella, el 737 MAX. La companyia va informar aquest dimecres que els seus ingressos en el conjunt de l’any van disminuir un 24%, fins als 76.559 milions (68.356 milions d’euros), i en aquest últim trimestre ha sostret un càrrec de 2.600 milions per a potencials compensacions als seus clients, afectats per la paralització de les entregues i la producció de l’aparell.

El nou conseller delegat de Boeing des d’aquest mes, Dave Calhoun, va reconèixer que «queda molta feina per fer» i va insistir que la firma està centrada a tornar al servei la flota dels 737 MAX «amb seguretat», però també va assegurar que té «la liquiditat» necessària per afrontar el «procés de recuperació».

Les dades contrasten amb força amb les del 2018, quan Boeing va obtenir guanys anuals de més de 10.000 milions de dòlars, propulsat per xifres rècords en ingressos, de 101.000 milions, i en entregues d’avions, un total de 806, que ara s’han reduït a més de la meitat, 380.

Flota a terra

La flota dels 737 MAX està a terra des del març de l’any passat, arran de dos accidents a Etiòpia i Indonèsia que van deixar 346 de morts, i, mentrestant, Boeing treballa amb les autoritats per rectificar els aparells, però fa pocs dies ha descartat que això sigui abans d’estiu.

Notícies relacionades

Les dades del quart trimestre, en les quals més es fixaven els analistes de Wall Street, i que reflecteixen les últimes decisions de la companyia, tampoc són encoratjadores: les pèrdues entre l’octubre i el desembre van ascendir a 1.010 milions. L’any anterior, en aquest mateix tram el benefici, va ser de 3.424 milions.

La baixada en la facturació en els últims tres mesos va ser del 37%, fins als 17.911 milions, principalment a causa d’una baixada en l’entrega dels seus avions comercials, només 79, i també a causa de l’aplicació del càrrec addicional per compensar proveïdors, que elevaria els costos totals de la crisi a gairebé 19.000 milions. «Els costos estimats de produir l’avió 737 [...] es van incrementar en 2.600 milions durant el trimestre per reflectir les noves estimacions de producció i entregues», va explicar la firma.