tributs

Hisenda controlarà les empreses que presenten reiterades pèrdues deduïbles

Un altre dels focus del pla de supervisió són els nous negocis digitals i els grans patrimonis

zentauroepp52007015 madrid 28 01 2020 pol tica rueda de prensa posterior a la re200128131349

zentauroepp52007015 madrid 28 01 2020 pol tica rueda de prensa posterior a la re200128131349 / DAVID CASTRO

5
Es llegeix en minuts

L’Agència Tributària  posarà en marxa el 2020 un pla especial de comprovació de contribuents que, en les seves declaracions de l’impost sobre societats, presentin, de manera reiterada, bases imposables negatives pendents de compensar en el futur pel risc a una minoració indeguda de tributació.

A més, posarà el focus en els nous models de negoci altament digitalitzats, llançarà l’esborrany de l’IVA i l’assistència virtual, inspeccionarà un nombre més gran de grans patrimonis, augmentarà les visites i les personacions i incorporarà, a més, col·lectius en l’àmbit de la lluita contra l’economia submergida, mentre pararà atenció al possible accés a la informació creuada disponible a les plataformes de venda per internet de béns i serveis.

Això es desprèn del pla de control tributari, les directrius generals del qual ha publicat el Ministeri d’Hisenda aquest dimarts al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), en el qual remarca la necessitat de verificar amb intensitat la correcció dels saldos negatius en l’impost de societats, en vista del seu increment al llarg dels anys i del risc que implica de «minoració indeguda de tributació en exercicis futurs».

El pla inclou la tradicional comprovació de bases imposables negatives ja aplicades, però molt especialment la revisió de les que estan pendents de compensació en anys següents. L’objectiu és verificar l’existència, l’exactitud i l’origen dels saldos negatius, tenint en compte que aquests saldos en el futur poden ser compensats per les empreses que els van generar o per altres empreses que continuïn la seva activitat.

NEGOCIS ALTAMENT DIGITALITZATS

Així mateix, aquest any s’emprendran les habituals tasques de control sobre les multinacionals, grans empreses i grups fiscals, amb especial atenció als nous models de negoci altament digitalitzats, mentre es durà a terme la posada en pràctica d’un nou sistema automatitzat d’anàlisi de riscos en l’àmbit de la fiscalitat internacional, basat en tot el conjunt d’informació disponible sobre operacions vinculades (intragrup) amb el qual actualment compta l’Agència.

Això es deriva del projecte BEPS (Erosió de Bases i Trasllat de Beneficis) de l’OCDE –intercanvis automàtics de certes rendes i la informació derivada de l’informe País per País-. L’eina permetrà una millor anàlisi de riscos a través de l’elaboració d’indicadors, índexs i models, així com la identificació de pautes de comportament d’alt risc fiscal, l’examen de la qual també s’haurà de beneficiar de la informació que rebi l’AEAT sobre mecanismes transfronterers de planificació fiscal potencialment agressiva, o ‘DAC 6’.

GRANS CONTRIBUENTS I PLATAFORMES DE VENDA PER INTERNET

En relació amb el control dels grans patrimonis, es tornarà a ampliar el nombre de contribuents proposats per a una inspecció, i la selecció s’enfocarà en els supòsits que presentin importants trets d’opacitat o deslocalització, en coordinació amb la Unitat Central de Coordinació del Control de Patrimonis Rellevants, que també realitzarà actuacions d’investigació directa.

També es potenciarà una estratègia «coordinada, contínua i intensa» de lluita contra l’ocultació d’ingressos, amb personacions avalades per personal d’auditoria informàtica de l’AEAT a les seus on es desenvolupa l’activitat econòmica i línies d’actuació contra els sistemes informàtics que permeten ocultar les vendes reals.

De la mateixa manera, farà atenció específica al possible accés a la informació creuada disponible a les plataformes de venda per internet de béns i serveis, en relació amb el seu proveïdor inicial.

L’AEAT també ha definit una línia específica de control en relació amb supòsits d’elusió del recàrrec d’equivalència en l’IVA, davant del contrast entre les dades declarades pels contribuents i la informació rebuda per l’AEAT a través del sistema de subministrament immediat d’informació (SII). Així, verificarà que els comerciants al detall estiguin correctament censats.

FRAU EN L’IVA I CONTRIBUENTS NO DECLARANTS

En l’àmbit de la lluita contra l’economia submergida, també s’incorporaran nous col·lectius amb activitat econòmica, empresarial o professional, com ara receptors de les cartes informatives amb comparatives de ràtios d’activitat pròpies i de cada sector.

De la mateixa manera, el control de les trames de frau en l’IVA es veurà reforçat amb la posada en disposició el 2020 d’una nova eina dissenyada a escala europea per a la detecció primerenca de xarxes sospitoses.

D’altra banda, està prevista una potenciació del control dels contribuents no declarants, tant referent a l’IRPF, anticipant els controls gràcies a les fonts d’informació interna i internacional, com en Societats i l’IVA, gràcies a la depuració censal.

ASSISTÈNCIA DIGITAL EN EL QUART TRIMESTRE I ESBORRANY DE L’IVA

En matèria d’assistència destaca la posada en marxa del projecte pilot d’administracions d’assistència digital integral, les ADI, que s’engegarà en el quart trimestre del 2020 i se centrarà en l’ajuda al contribuent en matèria d’IVA i censos a partir de dos assistents i altres eines d’ajuda ‘online’ d’ús obert. Igualment, a les empreses incloses en el Subministrament Immediat d’Informació (SII) amb facturació anual inferior a sis milions d’euros i que compleixin certs requisits se’ls oferirà un esborrany d’IVA i al conjunt de les empreses se’ls oferiran determinades dades fiscals per facilitar la declaració de l’impost sobre societats.

També es preveu que els llibres registre d’IRPF puguin ser compatibles amb els requerits en l’IVA a través d’un format informàtic únic, reduint les obligacions formals per als contribuents, que podran portar uns llibres de registre vàlids en els dos impostos.

Quant a la prevenció, juntament amb el desenvolupament de l’estratègia ‘Right from the start’ orientada a facilitar el compliment voluntari de les seves obligacions tributàries pels contribuents que inicien activitats econòmiques, com a novetat el 2020 s’impulsarà un control primerenc que permeti detectar situacions de risc censal en nous contribuents, vigilant especialment aquelles entitats que puguin estar sent controlades de manera efectiva per contribuents amb conductes tributàries que van ser reprotxables en el passat.

Sobre la gestió recaptatòria, s’enfocarà a millorar l’avaluació del risc recaptatori i es farà una especial vigilància patrimonial dels deutors condemnats per delicte fiscal o contraban amb la finalitat de detectar conductes de buidament patrimonial i possibles insolvències punibles.

Igualment es continuaran impulsant les actuacions d’investigació per realitzar derivacions de responsabilitat i es reforçaran les visites i les personacions dels funcionaris de l’àrea de recaptació.

TRÀFIC DE DROGUES: OFICINES D’INTEL·LIGÈNCIA MARÍTIMA

Notícies relacionades

Finalment, en l’àmbit de la lluita contra el tràfic de drogues i altres tràfics il·lícits, destaca la creació d’una estructura d’Oficines d’Intel·ligència Marítima, i es reforçaran les accions operatives i la vigilància marítima en les àrees de més risc d’introducció de ‘narcollanxes’ després de l’increment d’infraccions i atestats per delicte de contraban que es va produir el 2019 a partir de la prohibició i limitació d’ús de les embarcacions pneumàtiques i semirígides d’alta velocitat.

Juntament amb el control prioritari, que es continuarà realitzant aquest any sobre el trànsit de cocaïna, haixix i tabac, es prestarà especial atenció al contraban de metamfetamines, atès l’increment d’aprehensions i a la proliferació de plantacions clandestines de marihuana.