50 aniversari de la firma

Tomás Pascual: «Catalunya és el nostre primer mercat i ho seguirà sent»

L'empresa lletera factura 104 milions d'euros a Catalunya i va invertir 15 milions l'any passat a la planta de Gurb (Osona)

51782056 601

51782056 601 / FERRAN NADEU (FERRAN NADEU)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’empresa d’alimentació Qualitat Pascual es va conjurar ahir amb Catalunya en la celebració del 50 aniversari de la firma al pavelló italià de la Fira de Barcelona a Montjüic. «Catalunya és el primer mercat de Pascual i seguirà sent-ho», va afirmar aquest divendres el president de la companyia, Tomás Pascual, abans de l’acte que va congregar diversos centenars de treballadors. Segons va indicar el president de Qualitat Pascual, el mercat català representa entre un 20% i un 25% per a l’empresa gràcies a les vendes d’aigua Bezoya, tot i que la seva planta de Gurb (Osona) té un pes industrial en el grup del 15%. 

La venda de llet ha caigut el 30% a Espanya des de l’any 2000 i les empreses del sector i els productors han hagut de millorar els seus processos per poder continuar sent competitius. La reacció del líder lleter espanyol, amb seu a la burgalesa Aranda de Duero, ha sigut invertir i diversificar la seva oferta. Factura ja més de 700 milions d’euros, disposa de sis plantes, ocupa 2.200 persones i ven més de 200 productes que s’exporten a 67 països.

Les inversions acumulades han sigut entorn de 50 milions d’euros en els últims anys, 15 destinats a la millora de la planta de Gurb. Per a Vic i la comarca d’Osona Pascual forma part arrelada de la seva imatge industrial i ramadera. I aquesta estreta vinculació de Pascual amb Catalunya es dibuixa com a clau també per al futur. Pascual factura ja 104 milions d’euros a Catalunya a través d’uns 13.600 punts de venda. 

«Per a la fàbrica de Gurb tenim un objectiu principal, créixer. Estem processant actualment gairebé 150 milions de litres i el que volem és arribar en els pròxims dos anys als 200 milions de litres», explica Pascual. Una part de la capacitat productiva de la planta es destina a l’envasament de la producció de Llet Nostra, la marca cooperativa. Són una mica més de 20 milions de litres. «Nosaltres li aportem allò que no tenen que és la maquinària, la part industrial. Hi ha una entesa molt bona i espero que sigui durant molts anys i que tots dos creixem», es va esplaiar el president de Pascual.  

La família Pascual posa en el 50 aniversari de la firma Qualitat Pascual, celebrat a Barcelona.

Qualitat Pascual col·labora actualment amb un total de 53 ramaderies catalanes, totes amb certificat de qualitat, i el 70% manté una vinculació com a proveïdor de la firma burgalesa superior als 14 anys. Fa anualment compres a empreses catalanes per valor de 55 milions d’euros.

Notícies relacionades

Però els gustos estan canviant de manera ràpida i la vinculació comercial amb el territori ja no és suficient per conquistar el mercat. Els 1,4 milions de llars catalanes que consumeixen productes de la firma (una quota de mercat del 47%) exigeixen la qualitat de sempre i noves propostes nutricionals. Davant de la creixent complexitat del ‘portfolio’ de productes, la firma s’ha reorganitzat recentment i ha creat dues línies de gestió diferenciades amb els seus propis directors generals. Una de dedicada als productes lactis, a càrrec de Víctor Córdoba, i una altra per a begudes i distribució (amb Javier Ribera al capdavant). Ells han de gestionar la transició cap a l’era del consumidor 4.0, en la qual Pascual està disposada com a companyia a endinsar-se amb decisió. Seran línies de negoci en les quals s’integraran els superaliments, els envasos intel·ligents, els productes innovadors per a restauració, els aliments de síntesi... 

«És molt important que els centres de producció i la matèria primera siguin a prop dels seus mercats», explica Pascual. És una qüestió primordial si es vol mantenir la màxima qualitat sense deixar de banda recerca de rendibilitat en moments de marges escassos. «Passa el futur per la innovació, però també per millorar la productivitat, explica el president, per la qual cosa orienta la companyia al disseny d’instal·lacions amb processos més eficients, estalvis energètics i bolcades en l’economia circular, sense malbarataments. «És clau trobar una cadena de valor més equilibrada, amb preus adequats. S’han de dissenyar productes més nutritius, noves línies de negoci, nodrir d’una forma diferent».