el 2020
En mans de Trump i cap a la transició energètica
La distensió amb la Xina pot dissipar els riscos que la desacceleració derivi en una crisi

FILE PHOTO: U.S. President Donald Trump delivers remarks during a campaign rally at the Giant Center in Hershey, Pennsylvania, U.S., December 10, 2019. REUTERS/Tom Brenner/File Photo /
De nou el president dels EUA, Donald Trump, que al novembre afrontarà eleccions per a un segon mandat, té les claus de l’economia global. De la seva propensió al conflicte dependrà que el món passi d’una desacceleració més acusada o una crisi o a una etapa d’estabilització. Té a les mans segellar la pau comercial amb la Xina, un factor que pot dissipar la majoria de riscos que sotgen l’economia global.
De tota manera, tot i que s’ha tancat una primera fase, queden aspectes complexos pendents en aquesta pugna aranzelària. Una altra de les incògnites és el ‘brexit’, que amb la contundent victòria de Boris Johnson ha calmat els ànims. Però hi ha moltes opcions que el Regne Unit caigui en la temptació d’erigir-se en una espècie de gegantí paradís fiscal veí d’una Unió Europea (UE) que hauria d’accelerar els passos cap a un pressupost comú i una efectiva integració econòmica i financera esquivant les amenaces populistes antieuropeistes, que estan a l’aguait.
Al seu torn pot ser l’exercici en què s’estrenyi el setge a les grans tecnològiques de cara al fet que tributin de forma més ajustada i segons on obtinguin els seus beneficis. En bona mesura això dependrà també de la capacitat de pressió dels EUA, contrària a aquest tipus de mesures fiscals.
Mentrestant, l’any començarà de nou a Espanya i a Catalunya sense uns Pressupostos, com va passar el 2019. En el primer cas es prorrogaran els de l’exministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro, per segon any consecutiu, que seran ja els pressupostos més longeus de la democràcia.
I en el cas de la Generalitat, per tercer exercici consecutiu, ja que continuaran regint els comptes del 2017, encara dissenyats per Oriol Junqueras, empresonat des de fa més de dos anys. ERC ha fet passos amb els comuns per aconseguir tenir uns comptes per al 2020, però tot depèn de si es convoquen o no eleccions a Catalunya.
I tot això quan la transició energètica s’ha d’accelerar per complir els objectius de descarbonització de l’economia. Per la seva banda, Barcelona, consolidada com a ‘hub’ internacional de ‘start-ups’, haurà de tornar a provar l'assignatura del MWC, que se celebrarà del 24 al 27 de febrer. Consolidada com a referent mundial i amb contracte fins al 2023, la capital catalana haurà de demostrar a l’organitzador, GSMA, que no té de què preocupar-se.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Al tancament del mercat La CNMC es disposa a aprovar l'opa sobre el Sabadell amb compromisos assumibles per al BBVA
- OBRES A L'ESTADI La gespa del nou Camp Nou, a punt
- Comissió d'investigació El Govern central enviarà el CNI a les elèctriques a partir d'aquesta nit per recaptar dades per l'apagada
- Segons l'Idescat Sant Just Desvern torna a ser el municipi amb més renda per càpita, per davant de Matadepera i Tiana
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels