Des de l'1 de gener

Empresaris de les Terres de l'Ebre aplaudeixen l'estalvi de peatges de l'AP-7

La patronal dels transportistes estima que les companyies que operen a la zona deixaran de pagar entre l'1,5% i el 2,7% dels seus costos operatius

peajes

peajes / JOAN REVILLAS

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

Els camions de la Cambra Arrosserra del Montsià circulen lleugerament més alleujats des de l’1 de gener d’aquest 2020, després d’aixecar-se els peatges de l’AP-7 entre Salou i Alacant. Aquesta cooperativa, creada el 2003, transporta regularment per aquesta via els seus arrossos cultivats al delta de l’Ebre, a fi de vendre’ls per tot Catalunya o més enllà. Entre el 60% i el 70% de la seva producció es ven per les quatre províncies catalanes, tot i que, de moment, els seus camions i el de tot conductor que passi per l’AP-7 es deslliuraran del peatge només al tram entre Tarragona i Alacant. «Gota a gota fa forat», opina satisfet el vicepresident de la Cambra, Eugenio Fumado. Més estalvi experimentarà la seva flota de 15-20 camions quan l’agost del 2021, tal com té previst el Ministeri de Foment, no quedin peatges en el recorregut català de l’AP-7.    

Fumado no pot donar una xifra exacta de quant es deixarà de gastar la seva cooperativa en aquests aranzels. El Ministeri de Foment va estimar que entre tots els usuaris s’estalviaran 290 milions d’euros a l’any, i des de la patronal del transport Trascalit concreten que cada transportista veurà disminuït el seu cost operatiu entre l’1,5% i el 2,7%, depenent del recorregut de les seves mercaderies. Comerciants del sector de l’alimentació, molts d’ells carregats amb fruites i verdures vingudes de les hortes valenciana i murciana, i de les mercaderies perilloses, des de les factories del Llevant, seran alguns dels principals beneficiats, segons apunta el secretari general de TranscalitEugeni Mañes

Algunes ciutats de les Terres de l’Ebre no notaran directament l’aixecament de peatges, com és el cas de Tortosa, ja que l’AP-7 no transcorre pel seu àmbit municipal. No obstant, tampoc descarten que l’augment del 30% del trànsit augurat pel Ministeri de Foment els aporti algun benefici, segons comenten des de l’alcaldia. L’AP-7 sí que passa per Amposta, malgrat que la sortida de l’autopista queda lluny del municipi i és per això que el seu alcalde, Adam Tomàs, no preveu a priori grans canvis. «És positiu, ja que ha sigut una reivindicació dels veïns disposar d’una via ràpida, segura i gratuïta», declara. No obstant, Tomàs considera que els dos carrils actuals de l’AP-7 tenen molts números de veure’s ràpidament saturats i insta el Ministeri de Foment o bé a ampliar-los amb un tercer carril o bé a ampliar l’autopista pública A-7.

Risc d’embussos

Notícies relacionades

Els qui no han sortit guanyant amb l’aixecament de les barreres han sigut els treballadors ocupats en els peatges per Aumar, l’empresa fins ara gestora del servei. Aquesta filial d’Abertis va acomiadar al desembre via ERO 136 treballadors, d’un total de 294 assalariats que operaven fins ara als dos trams liberalitzats de l’AP-7 i de l’AP-4, segons detalla el responsable del sector d’autopistes de la UGT, Daniel Sancha. Els 158 treballadors que no es van veure afectats directament per l’ERO passaran via subrogació o bé a altres trams gestionats per Abertis o bé a subcontractes que operin per al Ministeri de Foment en la conservació dels quilòmetres alliberats de peatges. 

La UGT i Transcalit coincideixen a veure com a imprescindible un reforç a les plantilles de conservació dels trams exempts a partir del dia 1 de peatges, ja que el mateix Ministeri de Foment assumeix que el trànsit per aquestes vies es pot veure incrementat fins al 30%. «Els plecs de condicions per al manteniment licitats per Foment contemplen una plantilla mínima de 220 persones i nosaltres li recomanem que l’elevi fins a les 275 per evitar que la reversió pugui acabar sent un fracàs», declara Sancha.