pel Black Friday
Les vendes del comerç minorista encadenen 14 mesos de pujades
Els ingressos van augmentar una mitjana del 3% per les promocions i descomptes
Nou de cada 10 espanyols van comprar a internet l'any passat, segons Adicae

compras-navidad /
Les vendes del comerç minorista van pujar el 3% el novembre, mes marcat pels descomptes del Black Friday, respecte del mateix mes del 2018, amb la qual cosa el sector va sumar 14 mesos consecutius a l’alça, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Sense rastres de crisi però sense grans escarafalls, el sector comercial manté l’activitat amb índexs de creixement de les vendes moderats, però molt esforç promocional de suport. Entre descompte i descompte i la percepció que hi ha més competència que mai, els comptes de resultats pugen en mitjana i menys en detall. L’impacte del comerç electrònic al comerç tradicional tendirà a anar a més.
L’INE reflecteix aquesta situació transmesa per les patronals del sector amb mitjanes positives. Corregits els efectes de calendari (diferència de dies hàbils), la facturació del comerç va avançar el 2,9% respecte a l’any anterior, mentre que en relació amb octubre només es va incrementar el 0,5%. Però al pastís comercial, la variable de l’auge del comerç a internet emmascara situacions complexes amb mitjanes raonablement positives.
Per modes de distribució, el petit comerç va ser el que menys va veure créixer les seves vendes, amb una pujada de només el 0,7%. Les vendes van créixer en gran manera a les grans cadenes, amb una pujada interanual del 5,4%. A les grans superfícies la facturació va augmentar un 4,1%, el mateix que a les cadenes mitjanes.
Segons les dades de l’organisme estadístic, les vendes dels productes alimentaris van pujar l’1,3% interanual, mentre que les dels no alimentaris van avançar un 5%. Entre aquests últims, les vendes d’equip personal van avançar un 6,4% i les d’altres béns, el 3,5%, mentre que les d’equip de llar van caure un 0,6%.
Per autonomies, les vendes minoristes van baixar només a Extremadura (0,6%) i a Navarra (0,5%). Els repunts més grans es van donar a Andalusia (4,9%), Catalunya (4%) i Cantàbria (3,8%). Quant a l’ocupació, a les botigues unilocalitzades, la contractació va pujar el 0,6% i a les grans cadenes el 3,1%, en tant que a les petites cadenes va baixar el 0,2% i a les grans superfícies el 2%
L’ocupació va despuntar el 0,7% respecte al novembre del 2018 i va encadenar 67 mesos de creixement, segons les dades de l’INE, que revelen que en l’acumulat des del gener les vendes han augmentat el 2,4% i l’ocupació l’1%.
El penúltim mes de l’any, la xifra de negoci a les estacions de servei va baixar el 0,2%, mentre que en la resta del comerç al detall va pujar el 3,3% i es va anotar la taxa de creixement més gran per a aquest mes des del 2016.
L’evolució del comerç minorista no és comprensible en la seva totalitat si no es té en compte el fenomen d’internet. El petit comerç en especial està més amenaçat i els centres de les petites ciutats s’enfronten a una transformació sense precedents. La raó és la creixent competència dels nuclis urbans més grans i sobretot del comerç ‘online’.
Nou de cada deu espanyols d’entre 18 i 65 anys han comprat per internet l’últim any i d’aquests, un de cada sis compra a la xarxa almenys una vegada al mes, segons un estudi de l’Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances d’Espanya (Adicae) donat a conèixer aquest dilluns.
Notícies relacionadesL’informe revela que la satisfacció dels usuaris en la compra ‘online’ obté un notable alt, amb un 8,2 de nota mitjana. Així mateix, tres de cada quatre compradors asseguren sentir-se «tranquils i confiats» a l’adquirir un producte o servei per internet.
Respecte d’on comprar, la majoria dels enquestats afirma que no té preferència entre un ‘marketplace’ concret o una botiga de marca, i creuen que els aspectes més importants en la compra ‘online’ són el preu, el producte ofert o les condicions d’entrega. El ‘marketplace’ que lidera el comerç electrònic és Amazon, seguit per Aliexpress. Els preus els marquen les grans cadenes, per la qual cosa és el servei al consumidor l’element fonamental perquè el comerç tradicional mantingui els clients.
- Els bars de Gràcia, en peu de guerra per un veto i un error de l’Ajuntament
- El mirador de la Torre de Collserola ofereix vistes gratis
- L’esborrament del mòbil del fiscal
- Xoc entre Vox i l’Església a Catalunya pel cas de Jumella
- El metro retirarà més de 700 màquines de venda de targetes per evitar ciberdelictes
- Mort Mor l’expresident d’Aragó Javier Lambán
- Afganistan: un any de la victòria talibana
- Honor rebutjat Tom Cruise declina rebre un premi a la seva trajectòria de mans de Trump
- Incendis Feijóo, des d’un lloc de comandament a Lleó, demana el desplegament de l’Exèrcit: «Estem en una crisi nacional i queda el pitjor»
- Dia de l'Assumpció de la Verge ¿Quins centres comercials obren avui 15 d’agost a Barcelona i resta de Catalunya?