11 d’ag 2020

Anar al contingut

La joguina esgota els dies per tancar un 2019 de cine

Els fabricants s'agafen a l'impuls de les pel·lícules i al repunt del mercat interior i exterior per sostenir un creixement del 4%

El sector es juga al desembre la meitat de les vendes a Espanya i només l'última setmana pot suposar un 15% de la facturació

Nacho Herrero

La joguina esgota els dies per tancar un 2019 de cine

Miguel Lorenzo

Elsa, Woody i Luke Skywalker els ‘herois’ de Toy Story 4, Frozen 2 i de Star Wars Episodi IX tenen una última missió per acabar l’any: han de donar a la indústria de la joguina espanyola l’última empenta per créixer en aquest 2019 almenys un 4%, superar els 1.600 milions d’euros de facturació i recuperar l’’any perdut’ que va suposar el 2018, en la qual va descendir un 4,09%.

«Les llicències poden suposar un 20 o un 30% del mercat», explica a EL PERIÓDICO José Antonio Pastor, president de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (que agrupa al 64% de la facturació del sector). «El 2018 no hi va haver pel·lícules amb gran impacte i aquest any sí que n’hi ha hagut. Hi ha hagut seqüeles de pel·lícules que ja van tenir molt èxit i que esperem que el tornin a tenir», apunta. Per això, la previsió és que el percentatge creixi al 26%.

Dependre d’un altre sector d’una manera tan acusada no suposa una incomoditat, assegura el directiu. «Hi ha hagut sempre una gran tradició i més que un problema el veiem com un font d’inspiració», apunta.

Però ni tot va ser cine el 2018, ni ho és ara. El directiu recorda que el passat exercici va estar marcat pel tancament de Toys‘r’Us a Espanya i per l’anunciat, que finalment no va ser, de les botigues Poly i explica que en aquest 2019 el mercat exterior està estirant el carro i l’interior té bona pinta.

Creixement ‘online’

Un de les dades sobre les quals se sostenen les bones previsions és la puixança del comerç ‘online’, que es dona per fet que creixerà almenys dos punts per arribar a un 20% que encara està lluny del 40% que poden tenir països com Alemanya o el Regne Unit o el 30% de França.

«Per al sector és un canal més i s’han de fixar estratègies i polítiques però el repte de veritat el té la distribució joguinaire que ha de definir quin paper té la botiga física», assenyala.

El desembre, clau

Ja en plena voràgine de vendes nadalenques el panorama sembla una mica millor que quan fa un mes van pronosticar aquest augment del 4%.

«Les perspectives ara són millors encara, especialment pel creixement de les exportacions», recalca. L’última dada era d’una pujada del 8,69%. A més, la sensació, diu és que «el mercat interior, que és el 63%, també creixerà» després d’haver-se contret un 5% en el curs anterior.

Això sí, tot es decideix ara, en l’últim minut. «En el mercat nacional estem pendents del mes de desembre, que suposa per a nosaltres gairebé la meitat de l’any. De fet, només l’última setmana pot suposar el 15%», afirma.

La previsió és que la despesa mitjana per nen sigui en aquestes dates d’uns 190 euros i que rebin unes deu joguines i no s’espera que l’incert horitzó econòmic afecti. «En tot cas esperem que es quedi en un alentiment i que no tingui impacte aquest Nadal», assenyala el directiu.

Mirant cap a fora

Malgrat que s’ha aconseguit rebaixar cinc punts del 2010, el 2018, les vendes en aquestes dates van suposar encara un 63% de les totals, una elevada estacionalitat que juntament amb la petita mida del mercat nacional fan que el sector continuï accentuant el que sempre ha sigut una de les seves virtuts: la venda fora de les nostres fronteres.

«El mercat espanyol és petit, a penes és un 2,8% del mundial. Això i l’estacionalitat limiten molt així que les empreses estan acostumades a exportar», assenyala. Catalunya continua sent la regió més exportadora dins d’un sector en què la Comunitat Valenciana es manté com a líder en facturació, nombre d’empreses (gairebé un centenar) i en empleats, al vorejar els 2.000 de prop de 4.900.

Actualment exporta ja el 65% de les 249 empreses que componen el sector i la previsió és tancar l’exercici amb un augment del 7% i més de 600 milions d’euros facturats, fet que suposaria un 37,5% de la xifra total.

El 2018, Portugal es va consolidar com a primera destinació, seguida de França, Itàlia i el Regne Unit. Aquesta cinquena posició fa que afrontin el ‘brexit’ «amb precaució» però sense gaires aclaparaments. Passi el que passi no serà pitjor que Grècia. En el passat exercici les exportacions a aquest país es van precipitar un -133%. En les importacions, en les quals s’espera un creixement del 6%, la Xina segueix sense rival.

Temes: Joguines