17 febr 2020

Anar al contingut

La Generalitat investigarà si Ryanair ha vulnerat els drets de la seva plantilla a Girona

Els sindicats carreguen contra l'aerolínia per «coaccionar» els seus treballadors i imposar-los, sense negociació col·lectiva, una dràstica retallada de les seves condicions laborals

La Generalitat investigarà si Ryanair ha vulnerat els drets de la seva plantilla a Girona

Malgrat mantenir la seva base a Girona, a Ryanair se li acumulen les males notícies. Aquest dijous el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat ha anunciat que investigarà d’ofici si l’aerolínia irlandesa ha vulnerat els drets de la seva plantilla. «Hem de garantir que el manteniment d’empreses al nostre país no es faci a costa dels drets laborals».

A més, els sindicats que defensen els drets dels seus treballadors han denunciat «coacció» per part de la companyia de vols de baix cost. «Només se’ns ha donat l’opció d’acceptar una rebaixa enorme de les condicions dels pilots a Girona», critica SEPLA. «Era això o l’atur».

Dilluns l’aerolínia va fer un pas enrere en la seva amenaça de deixar de donar servei a la capital gironina i va assegurar que mantenia la seva base a Vilobí d’Onyar a canvi de dures retallades en la seva plantilla, de 160 treballadors entre pilots i personal de cabina. SEPLA denuncia que Ryanair va negociar de manera individual amb el seu personal, a qui va posar «entre l’espasa i la paret», després que les negociacions pel procediment d’acomiadament col·lectiu acabessin sense acord el 14 de novembre.

Els empleats de la companyia entenen així que Ryanair no va esperar a la resolució del conflicte i que va imposar les seves condicions sense negociar amb els agents socials. Una acusació que l’empresa irlandesa ha negat.

RETALLADA LABORAL

SEPLA assegura que l’acord converteix Girona en una «base estacional» en la qual els treballadors tindran un contracte de nou mesos a l’any i estaran els altres tres a l’atur.

D’altra banda, el sindicat USO també s’ha unit a les crítiques i ha denunciat que Ryanair no està considerant vàlids els contractes en què els treballadors fan constar en un annex la seva disconformitat amb les condicions marcades per l’aerolínia. A més de tres mesos a l’atur, als treballadors de la base no se’ls respectarà la seva antiguitat i se’ls canvia la categoria professional passant de tripulació de cabina a agents de servei d’atenció al client.