Anar al contingut

«No només viatges de negocis»

L'AVE barat de Renfe connectarà Barcelona i Madrid a partir del 6 d'abril

Els bitllets de l'AVLO (sigles d'Alta Velocitat Low Cost) es posaran a la venda abans que acabi el gener

Sara Ledo

L’AVE barat de Renfe es dirà AVLO, les sigles d’Alta Velocitat Low Cost. «Avui sí que estem en disposició d’anunciar que començarà a operar el 6 d’abril entre Barcelona i Madrid», ha anunciat José Luis Ábalos, ministre de Foment en funcions. Ábalos també ha anunciat que els bitllets es posaran a la venda abans que acabi el gener, i coincidirà amb el final de Fitur, la fira turística. El servei començarà entre Barcelona i Madrid, però, «a mesura que es consolidi, s’estendrà a altres corredors».

El tren barat tindrà la mateixa velocitat que l’AVE normal, però canvia la configuració i el disseny dels trens. Els AVLO no tindran cafeteria, tot i que sí màquines de ‘vending’. A més, només tindran classe turista, no ‘business’.

El nou tren ‘low cost’ és un Talgo 112 que ha sigut presentat als tallers de Renfe a Toledo. El tren presentat aquest dimecres és un prototip del futur AVLO, que s’està desenvolupant als tallers de La Sagra, també Màlaga i Valladolid. 

No només viatges de negocis

El ministre considera que, amb l’arribada d’AVLO, arrenca un ferrocarril més «inclusiu, competitiu i sostenible». «AVLO permetrà que més persones puguin accedir al servei d’alta velocitat. L’alta velocitat no serà un producte només enfocat a viatges de negocis, sinó que obre el servei» a altres actors com ara famílies, segons la seva opinió. De fet, Renfe obre el servei a viatges en grup, de famílies i joves. El procés d’implementació es desenvoluparà gradualment al llarg del 2020 i 2021.

Quant al preu dels nous AVE barats, ni Renfe ni els seus competidors han avançat quan podria reduir-se l’import dels actuals bitllets. Durant la presentació del pla estratègic de la companyia al desembre, Táboas va explicar que hi ha marge perquè les tarifes del servei ‘low cost’ siguin fins a un 40% més barates que les actuals, el preu mitjà de les quals s’acosta als 52 euros. Aquest dimecres, Táboas no ha volgut anar més enllà i s’ha remès als pròxims dies.

Dos competidors

AVLO es convertirà en el servei d’alta velocitat de Renfe amb més capacitat de viatgers, amb 438 places per tren, un 20% més de places respecte als actuals trens de la sèrie 112. Posteriorment, a mesura  que es vagi estenent el nou servei, s’incorporaran els nous trens de la sèrie 106, amb una capacitat encara més elevada, de 581 places per tren.

La companyia dona així el ‘tret de sortida’ de la carrera cap a l’AVE barat, ja que els nous operadors que entraran en el ferrocarril quan a finals del 2020 es liberalitzi ja han avançat la seva intenció de fer-ho amb trens a preus assequibles. Els seus primers competidors en aquestes tres línies seran la francesa SNCF i la italiana Trenitalia, en aquest cas en aliança amb Air Nostrum, que ja han anunciat que importaran a Espanya l’AVE ‘low cost’ que exploten en aquests països. L’arribada d’aquests competidors tindrà lloc a partir del 14 de desembre del 2020.