BALANÇ DEL TERCER TRIMESTRE

Inditex va elevar el 12% el benefici net fins al setembre, fins als 2.720 milions d'euros

La multinacional va aconseguir unes vendes de 19.820 milions d'euros en els primers nou mesos de l'any

La borsa premia els resultats obtinguts amb alces superiors al 5%

isla

isla

5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La multinacional espanyola Inditex va aconseguir unes vendes de 19.820 milions d’euros en els primers nou mesos de l’any, la qual cosa va suposar una alça del 7,5% respecte a les del mateix període de l’any anterior. El grup de moda sembla anar per bon camí en l’objectiu d’incrementar les vendes a bon ritme en un context d’elevada competència internacional i canvi en formats comercials. L’alça de la facturació, de mantenir-se en la recta final de l’any portaria a un nou rècord per al grup. El benefici net va créixer el 12%, fins als 2.720 milions d’euros fins al setembre, mentre que en el tercer trimestre l’alça va ser del 14% (1.171 milions d’euros entre el juliol i el setembre). El marge brut es va situar en 11.538 milions d’euros, un creixement del 8% més, que representa el 58,2% de les vendes (+21 punts bàsics). L’ebitda en els primers nou mesos del 2019 va ser de 5.702 milions d’euros davant 3.932 milions d’euros del mateix període del 2018.

El president d’Inditex, Pablo Isla, ha ressaltat la «solidesa» del model de negoci del grup de distribució, l’execució del qual s’ha traduït en una reducció de l’inventari en un 5%, mentre que les vendes s’han incrementat en un 9% en el tercer trimestre fiscal. «Sempre hem gestionat la nostra companyia amb molt baixos nivells d’inventari, perquè prenem decisions de compra al llarg de tota la temporada», ha explicat Illa en la conferència davant d’analistes. S’hi afegeix, segons ha assenyalat el president d’Inditex, la integració de l’estoc en botigues i ‘online’; el desplegament de l’RFID (control electrònic de peces) a totes les cadenes, que quedarà completat a finals del 2020 i que ja està a punt a Zara, Massimo Dutti i Uterqüe; la millora i diferenciació dels espais comercials; i l’aposta per la venda ‘full price’ sense descomptes durant la temporada. En els nou primers mesos del 2019, el grup gallec ha obert botigues a 41 mercats. Al tancament del període, el grup operava 7.486 botigues a 96 mercats.

La caixa neta es va incrementar un 17% fins al setembre, una mostra més de la capacitat inversora d’aquest gegant del sector tèxtil d’àmbit mundial. El llançament de la venda ‘online’ global està en línia amb el previst. El setembre i l’octubre, Zara va llançar la venda ‘online’ a Sud-àfrica, Colòmbia, les Filipines i Ucraïna. La direcció estima un creixement de les vendes comparables d’entre el 4% i el 6% el 2019.

L’acabada de remodelar botiga de Zara al passeig de Gràcia.

Una de les estratègies de la firma corunyesa que sembla estar donant els seus fruits és la decisió d’apostar pels grans locals i el comerç ‘online’ en detriment d’establiments més petits. Aquesta situació ha provocat que Inditex tingui menys establiments de venda al públic oberts a Espanya, però que disposi d’una superfície de venda més gran en metres quadrats. La xifra d’inversions ordinària prevista per al 2019 estarà al voltant de 1.400 milions d’euros, principalment per l’obertura de nova superfície comercial en ubicacions clau. S’espera un creixement de la inversió ordinària per sota del creixement de l’espai en els pròxims anys. 

Amb aquesta reestructuració comercial en marxa, el nombre de botigues de Zara passa a ser de 2.139 davant les 2.118 de l’any passat. Si es tenen en compte totes les ensenyes, el nombre de botigues d’Inditex passa a ser de 7.486, davant les 7.442 de fa un any.

Borsa

Inditex manté una sorda batalla també a la borsa. L’any acabarà amb un previsible balanç positiu (fins i tot podria superar-se el 10%), però Pablo Isla mira de reüll la cotització com a inevitable semàfor de la seva gestió. El 2017, els títols van baixar el 10%, i el 2018 va acabar amb un 23% de retallada en la borsa. Aquest any, les accions voletegen entorn dels 29 euros amb una alça del 28% que és bàlsam de Fierabrás per a aquest desfici que suposa l’examen amb els analistes. La presentació de resultats ha sigut acollida aquest dimecres per la borsa amb entusiasme i premi. L’alça de més del 5% en la sessió ha fet que el preu de les accions superés els 30 euros, cosa que ha reforçat el millor any borsari d’Inditex des del 2015 i un premi de segona ronda per a la gestió d’Isla. 

Segons dades de la consultora especialitzada en mercats Reginitiv, de 31 experts que monitoren el sector, 19 aconsellen comprar títols, set s’inclinen per mantenir-los a les carteres d’inversió i cinc recomanen encaridament vendre davant de la previsió que baixi la cotització i que existeixin competidors amb millors perspectives. El preu objectiu de la majoria dels analistes se situa allà on ofereix i demanda ja el col·loca en l’actualitat. 

Notícies relacionades

En línies generals, l’euro ha mostrat una certa debilitat en els últims mesos, cosa que afavoreix la tèxtil gallega a l’hora de convertir en la divisa comuna europea els ingressos generats en altres monedes. Al tancament del tercer trimestre, l’impacte de la divisa va ser de només mig punt positiu en les vendes. La previsió per al pròxim any dependrà en gran manera de la traça en la fixació de preus per mercats per esmorteir l’efecte de canvi de divisa en els resultats consolidats. La majoria dels analistes preveuen una revalorització de l’euro el 2020, previsió que si es complís elevaria la complexitat dels comptes de la multinacional gallega per al pròxim exercici. 

La companyia tèxtil gallega va posar fi al segon trimestre del seu exercici fiscal (de l’1 de maig al 31 de juliol) amb un augment del benefici net del 9,98%, fins als 815 milions d’euros (0,262 euros per acció), en línia amb l’esperat, davant els 741 milions del mateix període de l’any anterior i els 734 milions del primer trimestre. De la mateixa manera, les vendes totals del grup es van alçar un 8,19%, des dels 6.371 milions d’euros el 2018, fins als 6.893 milions d’euros obtinguts entre el maig i el juliol d’aquest any, una quantitat que es va ajustar també a l’anticipat pel consens dels analistes.