Competència

La CNMC expedienta Correus pels excessius descomptes agrans clients

El regulador es queixa que, amb aquesta pràctica, l'empresa pública elimina la competència

zentauroepp47903901 graf7847  madrid  26 04 2019   correos ha abierto este viern190426190842

zentauroepp47903901 graf7847 madrid 26 04 2019 correos ha abierto este viern190426190842 / Carlos Perez

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha obert un expedient sancionador contra Correus per efectuar descomptes a grans clients –institucions i empreses– en els seus enviaments massius de cartes. 

Entre les tasques de l’organisme que dirigeix José María Marín Quemada en l’apartat regulatori hi ha la supervisió dels preus que Correus estableix en aquells enviaments que tenen consideració de servei públic. La CNMC vetlla perquè siguin assequibles, transparents, no discriminatoris i que s’hagin calculat tenint en compte els costos reals del servei.

I aquí comença el problema. Segons el regulador, des de l’any 2015 i fins al 2019, l’empresa pública hauria efectuat elevats descomptes a empreses i administracions públiques al mercat d’enviaments massius de cartes (promocions o missives que contenen publicitat i que arriben a dojo a les bústies). Uns descomptes que se situarien molt per sota dels seus costos, en una proporció superior a l’estalvi de costos que generarien tals clients.

Notícies relacionades

L’objectiu d’aquesta pràctica, segons el parer de la CNMC, és «fidelitzar» aquests clients, fet que provocaria un «efecte exclusió» al mercat, és a dir, elimina la competència, segona part del problema que dona peu a l’obertura d’aquest expedient. I dona dues dades: Correus va ser el líder del sector postal tradicional (enviament de cartes) el 2017 amb una quota de mercat del 86,4%, obeint una part molt rellevant de la seva facturació bruta als clients que obtenen descomptes. El segon operador en aquest mercat, Unipost, que va assolir una quota de l’11,6% aquell mateix any,va entrar en liquidació un any després.

L’enfrontament entre Correus i la CNMC pels descomptes a grans empreses i institucions no és nou, sinó que ve de lluny. En successives resolucions produïdes des de l’any 2014 d’ara endavant, la sala de regulació ha vingut qüestionant (i avisant) sobre la política de descomptes a grans clients de l’empresa pública. L’assumpte ha tingut cabuda fins i tot als tribunals. El desembre del 2018 el Tribunal Suprem va confirmar la resolució de preus de la CNMC del 2015, mentre que el març del 2019, l’Audiència Nacional va fer el mateix amb la corresponent als preus del 2017. 

Temes:

Empreses Correus