CORNELLÀ CREACIÓ

Dissenyar la sostenibilitat

Javier Goyeneche, fundador d'Ecoalf, referent mundial en moda sostenible, alerta dels problemes derivats de la compra irresponsable.

zentauroepp50446923 goyeneche191017201419

zentauroepp50446923 goyeneche191017201419

2
Es llegeix en minuts
Carme Escales
Carme Escales

Periodista

ver +

Si no pots vèncer el teu enemic, uneix-t’hi. Aquesta podria ser una de les lecturesd’Ecoalf, la fórmula d’èxit que transforma residus que llencem al mar en preuats dissenys de moda. Després de tres anys d’indagar per tot el món experiències de reciclatge local i creació de materials a partir del que considerem escombraries i molta inversió en I+D, Javier Goyeneche va creure que una bona manera de fer front a l’amenaça de la gran quantitat de rebuig seria fer-ne matèria primera per confeccionar roba perdurable. I funciona. Aquest any la seva companyia s’aproximarà als 20 milions de facturació. Ocupa 42 persones a les seves oficines i 80 més a les seves botigues a Barcelona, Madrid, Berlín i Amsterdam. Al desembre n’obriran una altra a París i al març, una a Tòquio.

«El nostre objectiu és obrir una o dues botigues per any, perquè ens ajuden a explicar la nostra història, explicar com reciclem», puntualitza Goyeneche, fundador i president d’Ecoalf, que aquest divendres té previst obrir el fòrum Cornellà Creació amb la seva conferència ‘De les escombraries a la moda’. Tal qual, escombraries mimetitzades en atractives peces de roba i sabates. Així ha procedit la seva firma, que converteix ampolles de plàstic, xarxes de pesca, pneumàtics o marro de cafè en polièster, fil de niló, soles de xancletes i propietats de qualitat per crear nous teixits (més de 400 tipus) i confeccionar les seves col·leccions.

Una aposta que –considera– s’hauria d’expandir molt més ràpid entre les grans firmes de moda. «És necessari que les grans marques es prenguin seriosament el problema i hi comenci a haver molta més oferta», diu. I Ecoalf assessora firmes sobre aquest tema. «Les aliances de convicció i perdurables en el temps i treballar en equip són la part més important perquè tot vagi més ràpid, perquè el problema és més greu del que pensem», afirma.

Notícies relacionades

 Des de la Fundació Ecoalf, a través de la iniciativa Upcycling the Oceans, de neteja de mars i oceans de residus amb la col·laboració de pescadors –15.000 a la costa mediterrània–, s’han recuperat 600 tones de residus per transformar-los en fil.

«La sostenibilitat ha arribat per quedar-se, l’hem d’adoptar com a filosofia de cara al futur, ser responsables des de l’alimentació fins a la moda, passant per la mobilitat i l’arquitectura», diu. També a l’hora de comprar. «El consum sense consciència està creant molts problemes. Una samarreta de 3 euros amb una produccció que requereix 2500 litres d’aigua, ¿quina riquesa deixa? ¿Quina igualtat i condicions laborals garanteix?», qüestiona.