suposat frau
Comença a Alemanya el macrojudici a VW pel 'dièselgate'
Gairebé mig milió d'afectats, entre els quals milers d'espanyols, reclamen compensacions en el gegant de l'automòbil
![Un robot, a la línia de muntatge d’un Volkswagen, a la planta de Wolfsburg, en una imatge d’arxiu. Un robot, a la línia de muntatge d’un Volkswagen, a la planta de Wolfsburg, en una imatge d’arxiu.](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/934e4276-d586-47b5-9ae1-e5313a93be0b_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Un robot, a la línia de muntatge d’un Volkswagen, a la planta de Wolfsburg, en una imatge d’arxiu. /
Mig milió de demandants europeus, entre els quals milers d’espanyols, buscaran a partir d’aquest dilluns al’Audiència de Braunschweig (Alemanya) una compensació del fabricant automobilístic Volkswagen (VW) pel cas de manipulació d’emissions contaminants.
Es tracta de la primera macrodemanda que arriba als tribunals a Alemanya –després d’una reforma legal aprovada el novembre passat– i Volkswagen, en el si del qual va esclatar el 2015 l’escàndol del frau als motors dièsel, ha advertit que es prepara per a un procés que pot durar «anys».
La demanda, encapçalada per l’Associació Alemanya d’Organitzacions de Consumidors (VZBV) i el club d’automobilistes ADAC, aspira a demostrar que els seus clients, propietaris de vehicles afectats per l’escàndol de les emissions, han vist com els seus cotxes perdien valor per l’escàndol i han de ser compensats.
El president de la VZBV, Klaus Müller, s’ha mostrat optimista i ha assegurat que «és possible que els diners flueixin ràpidament», malgrat que l’empresa s’ha negat a arribar a un acord prejudicial.
Segons l’Oficina Federal de Justícia d’Alemanya, fins al 25 de setembre eren 468.992 els conductors que s’havien afegit a la macrodemanda, tot i que era possible inscriure’s per formar part del procés fins aquest diumenge.
Un dels bufets que representa els afectats és Dolce Lauda, amb uns 4.000 consumidors d’Alemanya, Itàlia i Espanya, la major part espanyols.
Deu bufets espanyols representen l’Associació d’Afectats per l’automobilística alemanya, que agrupa més de 3.000 damnificats a Espanya.
L’acusació apunta a la recent sentència de l’Audiència de Coblenza, que va obligar VW a indemnitzar el propietari d’un Sharan amb 26.000 euros per aquest mateix cas, una sentència pionera que ha sigut recorreguda pel fabricant.
Volkswagen, per la seva banda, ha anunciat que aportarà un peritatge de l’auditora Deloitte, que estima que el podria lliurar del pagament d’indemnitzacions als consumidors.
Segons aquest informe, el valor residual dels models investigats no va baixar al conèixer-se la manipulació el setembre del 2015, si no a partir del tercer trimestre del 2017, després de publicar-se informacions sobre la possible prohibició de circulació per a alguns vehicles dièsel a Alemanya.
Això posaria en dubte l’argument de l’acusació que la pèrdua de valor dels vehicles és culpa de l’escàndol.
Segons dades de VW, al voltant d’11 milions de vehicles a tot el món –uns 2,5 milions a Alemanya– incorporaven en el seu ‘software’ comandaments que trucaven les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) només durant les proves en laboratori.
Notícies relacionadesA la carretera, aquests vehicles contaminaven molt més del permès i del que constava en els seus papers, perquè el ‘software’ desactivava per defecte el filtre que reduïa les emissions de NOx, però també la potència.
Els models afectats són Jetta, Golf, Beetle i Passat, així com l’Audi A3 que muntaven un motor dièsel del tipus
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats
- Operació contra el narcotràfic Els EUA detenen ‘el Mayo’ i un fill del ‘Chapo’, líders del càrtel de Sinaloa
- Eleccions decisives Els comicis a Veneçuela desencadenen l’expectació mundial
- En clau europea Cordó parcial als ultres
- Pròxim Orient Hamàs demana venjar un dels seus líders mort en una presó israeliana
- Les polítiques de la Unió Europea Brussel·les empeny a acabar amb l’addicció a les xarxes socials tòxiques