AFECTATS A LES CANÀRIES

L'agredolç viatge del Marcus i la Vanessa

Una parella alemanya es promet a les illes abans que el seu hotel els exigeixi que paguin els diners que ja havien abonat a Thomas Cook

El primer dia de l''operació tornada' es viu amb tranquil·litat a Tenerife i amb cues a Gran Canària

mp20190923 170548 005

mp20190923 170548 005

5
Es llegeix en minuts
Miguel Gómez

Els que esperaven trobar tancadal’oficina de Thomas Cook a l’aeroport Tenerife Sud es van emportar ahir una sorpresa. Les instal·lacions del turoperador seguien en funcionament –entre altres coses perquè acullen també les de les seves divisions a Alemanya i els països nòrdics–, tot i que el personal que l’atén tenia menys feina del que un hauria imaginat. L’aeroport Reina Sofía només tenia prevista la sortida d’un vol de la companyia, amb destinació Manchester. Tot i que l’enlairament estava inicialment fixat per a les 21.55 hores, va ser reprogramat per sortir a les 1.55 d’avui, de manera que els seus atribolats passatgers haurien d’arribar a l’aeròdrom de la ciutat britànica a les 6.25, amb temps –tot i que potser no amb excessives ganes– de donar compte d’un autèntic esmorzar anglès, expliquen a ‘El Día de Tenerife’.

Ni rastre, per tant, de les cues, aglomeracions i escenes de nervis que es registraven a les mateixes hores als aeroports de les Balears. Més aviat un lent degoteig de viatgers –no tots afectats–, que ja havien sigut informats als seus hotels de les mesures adoptades pel Govern del Regne Unit per fer-los tornar a casa. De fet, Autoritat d’Aviació Civil britànica manté una pàgina web en la qual detalla la situació de cada un dels vols de Thomas Cook previstos per a aquests dies i a la qual s’accedeix des del portal a internet del turoperador, ja cancel·lat. L’operació tornada es desenvolupava ahir amb fluïdesa i fins i tot amb tranquil·litat. Cap indici apuntava que el d’ahir fos un dia extraordinari a l’aeroport.

Els treballadors de Thomas Cook i les seves filials indicaven amb amabilitat els periodistes que per a qualsevol informació s’havien de dirigir a les seves oficines centrals a Londres i duien a terme la seva tasca en un ambient de relatiu assossec, només trencat per alguns episodis, com el d’una parella –curiosament, alemanya– les vacances del qual, ja per si mateix inoblidables, ho són encara més a causa de l’ocorregut des que els problemes financers obliguessin a tancar l’operador turístic britànic, el segon en volum de clientela per a les Canàries.

Pagar l’estada ja pagada

El Marcus i la Vanessa, naturals de Munic, tenen prevista la seva marxa demà, però el dia d’ahir els reservava una desagradable sorpresa. En una carta passada per sota la porta de la seva habitació, la direcció de l’hotel on s’allotjaven, davant de la notícia de la fallida del turoperador, els exigia el pagament de la seva estada, que ja havien abonat a Thomas Cook però que l’establiment encara no havia rebut. El personal de l’oficina mirava de resoldre el problema posant-se en contacte amb l’hotel. Potser ho va aconseguir, però el disgust amenaçava d’enfosquir en part el que havien sigut uns dies feliços, i fins i tot memorables per a tots dos: durant una curta estada a La Gomera, el Marcus havia demanat matrimoni a la Vanessa. Per conèixer la resposta d’ella no era necessari saber alemany o anglès: la seva decisió en tan transcendental moment lluïa al seu dit en forma d’anell de compromís.

A més dels 13 hotels que té Thomas Cook a les Canàries –part dels 42 que gestiona directament o estan vinculats a la seva marca a Espanya–, molts establiments de les illes reben una nombrosa clientela proporcionada pels paquets turístics del turoperador britànic. Els de la cadena Spring en són alguns, i el seu comportament amb els turistes afectats per la caiguda de la companyia difereix molt del tracte rebut pel Marcus i la Vanessa. 

Tot just un centenar de metres separen els hotels Spring Bitácora i Vulcano, situats en una de les zones més turístiques de Tenerife: Playa de las Américas. En cap d’ells s’apreciaven ahir cues o protestes protagonitzades pels visitants. 

Mort anunciada

«No hi ha hagut cap problema», assegurava l’equip que atén la recepció del Bitácora. Més d’una vintena d’habitacions de l’establiment estaven ocupades ahir per clients que hi han arribat de la mà de Thomas Cook. A tots ells se’ls facilitava informació, amb unes 48 hores d’antelació, sobre la sortida dels seus vols. Ara per ara, de fet, poden estar tranquils: tots els previstos per avui des de Tenerife Sur sortiran, la majoria, fins i tot a l’hora assenyalada. Segons els treballadors de la recepció, l’organització ha sigut la tònica de la jornada, la qual cosa resulta sorprenent si es té en compte que només han passat unes hores des que es va oficialitzar el tancament del turoperador.

Pot ser que la paraula que ho expliqui tot sigui precisament aquesta: ‘oficialitzar’. Perquè la fallida de l’històric turoperador –178 anys de vida– ha estat en les previsions del sector durant els últims mesos i gairebé s’havia convertit en una mort anunciada després que els seus creditors –els bancs britànics– li requerissin 200 milions de lliures addicionals per donar el vistiplau al seu pla de refinançament de la mà del grup xinès Fosum. A l’hotel veí es té aquesta sensació.

«Es pot dir que els clients gairebé ho sabien», assenyala la seva cap de recepció. El previsible de la situació, unit al fet que ahir no s’esperaven entrades ni sortides de turistes de Thomas Cook a l’establiment, ha contribuït al fet que la jornada no fos, ni de bon tros, crítica. En 40 de les 371 habitacions del Vulcano s’allotjaven clients de l’operador turístic anglès. «Han sigut totalment comprensius. Saben que no és culpa de l’hotel i que tant ells com nosaltres som víctimes d’aquesta situació», indica la responsable de recepció.

Notícies relacionades

Ara per ara, l’operació tornada transcorre sense incidències: tots els vols sortiran en els dies previstos. Si en algun moment no fos així –i si els turistes han de quedar-se als seus hotels més temps del reservat–, hauran de fer front al pagament de l’estada no contractada.

Cues a l’aeroport de Gran Canària

«Keep calm». Aquestes van ser, potser, les dues paraules que més es van repetir ahir a les cues que es vertebraven davant els taulells de facturació entre els números 323 i 335 a l’aeroport de Gran Canària. Però una calma preparada amb molta incertesa era l’ambient que es respirava hores abans que s’enlairessin els vols de rescat, perquè cap passatger britànic es quedés a terra. La fallida de Thomas Cook i la consegüent <strong>cancel·lació de les quatre operacions que estaven programades cap a Londres, Birmingham, Manchester i Bristol </strong>va portar nombrosos turistes del Regne Unit a <strong>avançar la seva hora d’arribada</strong> a l’aeròdrom per sol·licitar informació. La majoria d’ells ho feia sense tenir la garantia de poder tornar a casa ahir a la nit, tal com tenien previst, però amb l’esperança de trobar una resposta positiva. I així va ser, tot i que per a alguns, com Karen Gorst i Gary Turner, va ser una cosa agredolça. No es quedarien tirats a l’aeroport ni haurien d’allargar la seva estada a l’illa, però la tornada a casa seva seria més llarga de l’esperat.