AUTOMOCIÓ

Motors aturats

49.000 treballadors sindicats de General Motors van a la vaga nacional, la més gran en 12 anys

L'aturada posa el focus en els canvis del sector, l'auge de l'activisme laboral i el debat polític

zentauroepp49875640 files  in this file photo taken on june 12  2019 line worker190915191412

zentauroepp49875640 files in this file photo taken on june 12 2019 line worker190915191412 / JEFF KOWALSKY

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

Un dels eslògans oficiosos de General Motors és«gent en moviment», però des del primer minut d’aquest dilluns el gegant de Detroit es troba en el centre de les mirades del món econòmic i laboral dels Estats Units, i també polític, per tot el contrari: gent aturada. Per ser més exactes, gent en vaga.

49.000 membres de United Auto Workers (UAW), el sindicat de treballadors més gran del motor, han començat una aturada nacional després que fracassés la negociació del conveni col·lectiu que renoven cada quatre anys. És la primera vaga a GM des del 2007, quan van parar durant tres dies els 73.000 treballadors sindicats llavors, i, tot i que al matí es reiniciaven les converses, la bretxa continua sent quilomètrica. Així almenys es deriva de les paraules de Terry Dittes, vicepresident de UAW, que a les portes d’una de les plantes de Detroit assegurava aquest dilluns que «hi ha molts temes irresolts; no són només un parell de coses».

Els punts de xoc

Les demandes del sindicat inclouen millores salarials, reobertura de plantes tancades, creació d’ocupació ieliminació o reducció de les diferències salarials entre treballadors veterans i els més recents. La companyia, per la seva banda, vol que els seus empleats assumeixin més part del cost de les seves prestacions sanitàries i que incrementin la productivitat i flexibilitat.

Notícies relacionades

L’estira-i-arronsa arriba en un moment de canvis patents en el sector, amb un debilitament en les vendes de molts models tradicionals mentre creixen alternatives com els cotxes elèctrics o sense conductor. Però, fins i tot amb aquests canvis, GM continua tenint grans beneficis (8.100 milions de dòlars després d’impostos l’any passat). I els treballadors demanden no només millor tracte, sinó canvis en els plans de General Motors, que l’any passat va anunciar el tancament de quatre de les seves plantes als EUA.

Moment polític

La vaga constata el ressorgiment de l’activisme laboral als EUA, on l’any passat les protestes de més de 1.000 empleats van arribar a nivells no vistos des dels anys 80 del segle passat i on primer professors, després treballadors d’hotel i després de supermercats han tret múscul. Al sindicat li va de primera per desviar, tot i que sigui momentàniament, l’atenció de diverses investigacions per corrupció dels seus líders. I entra també de ple en el terreny electoral, tant per al president Donald Trump com per als molts aspirants demòcrates que es volen batre amb ell per la Casa Blanca. Alguns d’aquests candidats han mostrat el seu recolzament als treballadors en la seva lluita i el president, que ja va recolzar la crida dels treballadors perquè reobrís una de les plantes que GM va tancar al març (a Ohio), diumenge demanava a les dues parts via tuit que arribin a un acord. Ara per ara no l’escolten.