Aeroport

Vaga fantasma al Prat

Els vigilants de seguretat de l'aeroport de Barcelona sumen cinc setmanes amb una aturada indefinida convocada i únicament secundada per deu treballadors

zentauroepp49380354 el prat190809123906

zentauroepp49380354 el prat190809123906 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

Els vigilants de seguretat del’aeroport del Prat de Barcelona continuen en vaga i ja sumen cinc setmanes consecutives d’aturades. Més enllà de la façana del titular, l’estampa que es dibuixa als controls de l’aeròdrom de la capital catalana és de rotunda normalitat, més interrompuda pels retards de determinades aerolínies o per altres conflictes laborals que no pel que es preveia inicialment com el mal de cap més gran durant l’operació tornada de l’estiu. Amb encara recents a la retina de més d’un viatger les imatges del caos i les multitudinàries cues durant les aturades de la plantilla d’Eulen el 2017, en aquesta ocasió a Barcelona continua una protesta invisible. 

L’anunci de la vaga de vigilants de Trablisa va arribar a les oficines del Departament de Treball de la Generalitat la tarda del divendres 26 de juliol, durant una de les mediacions entre Iberia i el personal de terra de l’aeroport del Prat, que finalment va fracassar. Alts càrrecs de Treball, ens responsable de les mediacions en els conflictes laborals per provar d’evitar les aturades, van reconèixer estar sensiblement més preocupats per la vaga dels vigilants de seguretat que no per la ja inevitable a Iberia. L’episodi del 2017 d’Eulen era encara present.

¿Com és possible que una vaga, a la qual estan anomenats 500 treballadors, en un enclavament estratègic per a la circulació de passatgers a l’aeroport com són els controls de seguretat estigui tenint una nul·la afectació? ¿Com les butxaques d’uns empleats que cobren poc més de mil euros poden aguantar més d’un mes en vaga? La resposta està que únicament deu persones estan secundant les aturades: els membres del comitè de vaga.

«Amb uns serveis mínims del 90% el Ministeri de Foment ens ha negat el dret de vaga», afirmen des del comitè. Descomptant els empleats amb dies festius, de baixa o de vacances, els vaguistes argumenten que és impossible per a un treballador secundar activament la vaga, per això el seu mínim seguiment. La via que estan seguint aquells que creuen en el conflicte és deixar de realitzar hores extres, una pràctica recurrent en el sector que permet engrossir un salari base que, segons el conveni, és de 1.168 euros bruts al mes.  

I per assegurar-se que els controls del Prat revesteixin encara més normalitat de l’esperada si no hi hagués una convocatòria de vaga pel mig, Trablisa, l’empresa gestora i successora d’Eulen, ha portat personal de les bases de Madrid i les Balears. Així ho confirmen fonts dels comitès d’empresa d’aquests aeroports, que reconeixen que entre els treballadors circulen més ofertes de les habituals per realitzar hores a la capital catalana.

Cinc setmanes i pujant 

Notícies relacionades

Fa cinc mesos que dura el conflicte i des del comitè de vaga traslladen la seva posició en ferm que la convocatòria va per llarg. Les novetats reconeixen que no les podran posar a sobre de la taula els treballadors, que no estan fent vaga, sinó esperen que ho facin els tribunals. Actualment els representants sindicals han interposat una denúncia per esquirolatge i vulneració del dret de vaga als jutjats de primera instància del Prat.

La seva esperança passa perquè Aena entregui, després de petició judicial, les imatges de la càmeres de videovigilància perquè el magistrat competent pugui acreditar, si n’hi hagués, els reforços posicionats per l’empresa per evitar la incidència del conflicte o la presència de menys vigilants dels permesos per llei. Trablisa, sense presses, es limita a convidar els vaguistes a asseure’s de nou a dialogar, en un gest que demana més una rendició que un armistici.