Anar al contingut

EN PLENA OPERACIÓ ESTIU

Els vigilants del Prat decideixen mantenir la vaga indefinida

Un total de 175 dels 177 empleats que han votat en la consulta han rebutjat l'última proposta de l'empresa

Josep M. Berengueras

Els vigilants del Prat decideixen mantenir la vaga indefinida

JoanCortadellas

Els treballadors de l’empresa Trablisa, encarregada dels controls de seguretat a l’laeroport de Barcelona, han votat en contra de l’última proposta de l’empresa i, per tant, duran a terme una vaga indefinida des de demà, divendres 9 d’agost.

Paciència. Aquesta serà una de les paraules de moda a l’aeroport de Barcelona-el Prat des d’aquest divendres. Malgrat que els serveis mínims són del 90%, s’esperen cues per passar els controls de seguretat que donen accés a les terminals, per la qual cosa Aena i les aerolínies recomanen a tots els viatgers que hagin d’agafar un avió que acudeixin amb anterioritat a la instal·lació.

Hi havia poques esperances que la vaga es desconvoqués, però el comitè va sotmetre a votació l’última proposta que l’empresa va llançar en la mediació de la Generalitat dimecres (el comitè de vaga la va qualificar d’«impresentable»). Dels 177 empleats que van votar –d’uns 500 que podien fer-ho–, 175 van descartar el text, per la qual cosa la plantilla de la firma encarregada dels controls de seguretat tornarà a parar com va passar fa dos anys. 

Precedent

En aquella ocasió, i amb els mateixos serveis mínims dictats que per a la present aturada, les cues per accedir a les terminals van ser immanejables per una suposada vaga de zel dels vigilants d’Eulen presents. Finalment, només es va aconseguir alleugerir les esperes quan, dies després, es va reforçar la presència de la Guàrdia Civil per evitar la protesta encoberta.

Les escenes viscudes fa ara dos estius poden, doncs, repetir-se des d’aquest divendres; el comitè de vaga, de fet, ja ha avisat que no hi ha suficient personal per complir amb els serveis mínims. Aquest divendres hi ha prevista una operativa pròxima a entre 950 i 1.000 vols, tant sortides com arribades, la qual cosa suposa que serà dels dies de l’any amb més moviment. Segons fonts d’Aena, es calcula que divendres passaran al voltant de 185.000 viatgers per la instal·lació. La vaga, és indefinida, per la qual cosa també es veuran afectats els 160.000 usuaris que es preveuen dissabte i els 180.000 de diumenge. Tot això, sempre que els treballadors no decideixin aparcar les aturades.

De moment, no hi ha prevista una nova votació sobre la vaga, tot i que els empleats esperen algun moviment de Trablisa. Els treballadors reclamen, entre altres millores, un plus d’un euro per hora per la «càrrega física i mental que suporta el col·lectiu», que l’empresa es faci càrrec dels costos de l’aparcament del seu personal a l’aeroport i descansos de 10 minuts per hora.

Treballadores de Trablisa també van criticar que la falta de paritat entre la plantilla de vigilants de seguretat els suposa una «sobrecarrega de treball» a l’haver de fer tots els registres de passatgeres als filtres sent menys dones.

Consells

Davant de la vaga, tant les aerolínies com Aena van llançar diverses recomanacions als viatgers. El gestor aeroportuari va recomanar que en cas d’haver de facturar equipatge o no tenir la targeta d’embarcament, acudir com més aviat millor al punt de facturació de l’aerolínia, que solen obrir entre tres i quatre hores abans de la sortida del vol; així com «dirigir-se al control de seguretat amb temps». Fonts d’Aena  van afirmar també que es reforçarà el personal destinat a dirigir el flux de la gent per gestionar la possible cua de la millor manera possible, que s’ampliaran els serveis (restaurants, etcètera) i que avançarà la gestió de les maletes facturades a causa que esperen que la gent acudeixi amb més antelació a la terminal.

Per la seva banda, fonts de Vueling, la principal aerolínia de l’aeroport, van afirmar que s’ha informat els seus clients que acudeixin «amb més temps d’antelació de l’habitual» al Prat i que tinguin feta la facturació ‘online’. «Hi haurà sempre personal de Vueling per si la gent el necessita», van completar.

Aquesta serà la segona vaga a la qual s’enfronta l’aeroport català aquest estiu. L’altra aturada destacable va ser la del personal de terra d’Iberia, que va fer vaga el 27 i 28 de juliol. Aquests han amenaçat amb més aturades a l’agost, i tant els pilots com els assistents de vol de Ryanair preveuen mobilitzacions.