SECTOR AERI

Brussel·les donarà set mesos més a Iberia per adaptar-se a 'brexit' sense acord

La pròrroga passarà del 30 de març del 2020 fins al 24 d'octubre

undefined43994900 economia  avion  aviones de iberia180813225257

undefined43994900 economia avion aviones de iberia180813225257

2
Es llegeix en minuts
Agencias

La Comissió Europea (CE) proposarà aquest dimecres estendre durant gairebé set mesos més la pròrroga concedida a les aerolínies –entre les quals es troba Iberia– que han d’adaptar el seu accionariat per continuar operant a la Unió Europea (UE) després d’un ‘brexit’ sense acord.

Aquest és un dels ajustaments que proposarà avui l’Executiu comunitari a la seva sisena comunicació de preparació per al ‘brexit’ (sortida del Regne Unit de la UE), a què ha tingut accés Efe, que proposa adaptar la durada de diverses mesures de contingència ja aprovades a començaments d’aquest any en l’àrea de transport, pesca i el pressupost comunitari.

Al sector del transport aeri, la Comissió proposa estendre la pròrroga concedida a les aerolínies estrangeres perquè s’adaptin a la legislació comunitària des del 30 de març del 2020 fins al 24 d’octubre, “reflectint la lògica i la durada de la regulació original”.

En un escenari de ‘brexit’ sense acord i sense el pla de contingència europeu, Iberia, del grup IAG, perdria automàticament la capacitat d’operar vols entre dues ciutats de la UE perquè més del 50 % de les seves accions pertanyerien a un grup del Regne Unit, que ja seria un país tercer.

No obstant, un acord entre el Consell i l’Eurocambra del mes de febrer passat va atorgar a les aerolínies que deixessin de complir les normes com a conseqüència d’un ‘brexit’ sense acord un termini de sis mesos per complir els requisits de propietat i control de la UE, període que avui es prorroga gairebé set mesos més.

Iberia ha de reestructurar el seu accionariat perquè més de la meitat de les seves accions estiguin a mans comunitàries i no de tercers països, requisit per poder operar vols entre dues ciutats de la Unió Europea.

També en l’àrea del transport, Brussel·les proposarà estendre la regulació per garantir les connexions bàsiques de transport de mercaderies i de viatgers per carretera fins al 31 de juliol del 2020, seguint igualment la lògica de la legislació inicial.

Notícies relacionades

D’altra banda, la Comissió proposarà també ampliar l’enfocament del reglament actual sobre autoritzacions de pesca per als barcos pesquers de la UE en aigües del Regne Unit i viceversa, uns permisos que s’estendrien durant tot el 2020 en lloc d’acabar-se el 31 de desembre del 2019.

En matèria del pressupost comunitari, la CE proposa que els beneficiaris britànics puguin continuar rebent aquest finançament fins al final del 2020 i participant en els programes europeus fins i tot en un ‘brexit’ sense acord, “sempre que el Regne Unit accepti i compleixi les condicions, aboni les sumes compromeses en els comptes de la UE per al 2020 i permeti les auditories i controls previstos”.