distribució

Mercadona i Lidl, els súpers que més creixen gràcies als productes frescos

Les dues 'low cost' treuen partit de la crisi de Dia i els canvis d'Eroski

Els supermercats continuen guanyant quota a les botigues tradicionals

TO GO WITH AFP-STORY SWEDEN-ECONOMY-RETAIL

TO GO WITH AFP-STORY SWEDEN-ECONOMY-RETAIL / BOSSE NILSSON (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Mercadona Lidl continuen el seu particular creixement en el mercat espanyol a costa d’Eroski i, sobretot, de Dia. La cadena que presideix Juan Roig reforça el seu lideratge fins al juny i ja acapara el 26,1% de la despesa que realitzen les llars en les seves compres d’alimentació, begudes, drogueria i perfumeria, al sumar 1,2 punts en un any; per la seva banda, Lidl, tot i que creix a un ritme menor (0,7 punts), manté el camí alcista dels últims anys que el porten a situar-se com la segona cadena en clients.

Així ho reflecteixen les dades de Kantar Worldpanel del segon trimestre del 2019, que anuncia un consum pla de les llars: han gastat una mica més (0,7%) que l’any passat, però han comprat pràcticament la mateixa quantitat de productes (-0,3%). El que sí que creix són les vendes en els súpers (1,9%) gràcies a l’impuls de les seccions de productes frescos, que continuen menjant terreny a les botigues de tota la vida, que redueixen les seves vendes un 4% en el trimestre. 

Una de les més beneficiades d’aquesta situació és Mercadona, que, amb un lideratge inabastable –els clients es gasten més a la cadena valenciana que a Carrefour, Dia, Lidl i Eroski junts–, dispara el seu creixement després d’un inici d’any més aviat moderat. Així, en l’últim trimestre, la cadena valenciana va tornar als ritmes de creixement d’anys anteriors, a l’elevar la seva quota 1,2 punts gràcies a l’impuls dels frescos. Aquests actuen com a dinamitzadors de mercat, perquè a Espanya les petites botigues (peixateriesfruiteries...) encara acumulen més del 25% de la despesa, per la qual cosa els supermercats tenen marge de maniobra.

Ho sap Mercadona i també ho sap Lidl. La ‘low cost’ alemanya acumula uns quants anys d’ascens meteòric en el mercat espanyol i ja se situa com la segona cadena en nombre de clients. Un fet que es veu reflectit en la seva quota de mercat, amb un increment de 0,7 punts en el segon trimestre fins a sumar el 5,6% del total. El grup alemany ha passat de representar el 2,9% de la despesa l’any 2011 al 3,6% el 2015 i al 4,8% el 2018. 

Segueix la sagnia de Dia

Tant Mercadona com Lidl es beneficien dels mals temps d’Eroski i Dia. Els supermercats Eroski redueixen la seva presència en el mercat per l’increment de la competència als seus territoris base (el País Basc, Galícia i les Balears) i la venda de superfícies, alhora que Dia viu una autèntica sagnia. El grup que ara comanda el magnat rus Mijail Fridman comptava el 2011 amb una quota de mercat del 7,5%, que es va elevar fins al 8,5% el 2015, però que, després de la profunda crisi de la companyia, va tornar als nivells del 2011 el 2018.

Notícies relacionades

L’últim any la situació no millora. La cadena que més capil·laritat té a Espanya, amb més de 3.000 botigues, té per objectiu recuperar les seves millors xifres en un termini de quatre anys sota la batuta d’un antic cap de Lidl, Karl-Heinz Holland, i la seva mà dreta en la cadena alemanya, Dawid Jaschok, com a director comercial. Però, de moment, en el segon trimestre, va cedir un punt respecte al mateix període del 2018 i se situa molt lluny del seu límit de quota en el segon trimestre del 2016 (8,9%). “Dia i Carrefour han tingut diversos canvis en els últims mesos en la seva direcció i tota la indústria espera veure en què es tradueixen”, apunta el responsable de ‘retail’ de Kantar Worldpanel, Florencio García. Per la seva banda, Carrefour va tancar el 2018 cedint 0,2 punts de quota i aquest 2019 torna a créixer, tot i que encara ho fa de manera molt plana (0,3 punts més que fa un any), pel bon comportament dels productes frescos i dels productes ecològics, i també del comerç ‘online’.

En el segon trimestre del 2019, els sis primers grups de distribució –Mercadona (26,1%), Carrefour (8,7%), Dia (6,6%), Lidl (5,6%), Eroski (4,9%) i Auchan-Alcampo (3,5%)– van concentrar el 55,2% del mercat nacional i van incrementar el seu pes sobre el total. No obstant, nous agents guanyen terreny en la rereguarda, com ara les botigues Aldi, que, sense encara representació a totes les regions, continuen destacant en captació de nous compradors, i els súpers regionals, amb casos d’èxit com Bon Preu, Consum, Ahorramas i Gadisa.