24 febr 2020

Anar al contingut

RESULTATS 2018

Mercadona obrirà el seu súper 'online' a Barcelona el 12 de juny

El benefici de la firma es va disparar un 84% el 2018, fins als 593 milions, i va facturar 24.305 milions, un 6% més

Josep M. Berengueras

Mercadona avança els seus plans d’implantació del nou supermercat ‘online’ a Barcelona. La companyia ha anunciat que el nou servei de supermercat a internet estarà disponible a Barcelona ciutat el pròxim 12 de juny, quan estava previst que entrés en funcionament el 2020.

Actualment, la nova web i sistema de preparació de comandes està només disponible a València. El model de l’empresa és construir magatzems logístics específics (anomenats ruscos) per a la compra 'online', ja que fins ara preparava les comandes 'online' a les botigues, una cosa que feia perdre diners a l’empresa.

A Barcelona, hi obrirà dos ruscos: un a la Zona Franca i, en principi, el 2022, un altre a Ripollet. Amb el primer, començarà servint comandes només a les Corts, i després anirà expandint l’operació a altres districtes. Al centre de la Zona Franca, hi treballaran unes 300 persones, i l’empresa espera atendre unes 30.000 comandes al mes. A València, on ja serveix més de 90 poblacions, està fent ja 800 comandes al dia (un 120% més que amb el model anterior), amb una facturació mensual de 2,2 milions d’euros. "Creiem que a Barcelona funcionarà fins i tot millor que a València, perquè hi tenim menys botigues físiques", ha destacat el president de Mercadona, Juan Roig, en la roda de premsa anual de presentació de resultats

Per al client, el model canvia en el fet que l’aplicació per fer les comandes és totalment nova, així com la web. A més, poden comprar tant productes secs com ara frescos i congelats, fins i tot productes de la fleca. El cost de l’enviament és el mateix (7,21 euros per comanda), amb la comanda mínima de 50 euros. El client pot escollir a quina hora de l’endemà rebrà la compra, que és entregada en camions de tres temperatures (secs, freds i congelats).

Després de Barcelona, ha anunciat Roig, arribarà ja el 2020 l’obertura del súper ‘online’ en ciutats com ara Madrid, Sevilla, València, Màlaga, la Corunya i Bilbao

Resultats

Quant als resultat econòmics, Mercadona va tancar el 2018 amb una facturació de 24.305 milions d’euros, un 6% més que l’any anterior (l’empresa ha aconseguit augmentar en 50 tiquets diaris les vendes a les seves botigues). L’empresa va aconseguir un benefici net de 593 milions d’euros, un 84% més que l’any anterior. A més, va invertir 1.504 milions d’euros, un 50% més.

La companyia ha destacat també el canvi del model de proveïdor, passant del model d’interproveïdor (fabricant que treballava en exclusiva amb una gamma completa de productes) al model de proveïdor 'totaler', és a dir, especialistes en productes. “Hem passat de proveïdor de categories a proveïdor especialistes en productes", ha dit Roig.

Per exemple, el proveïdor de calçat fabricava tots els productes de la categoria, com ara netejadorsplantilles i cordons. Ara la firma ha buscat un proveïdor específic per a cada un dels productes. També tenien un sol interproveïdor de cerveses, i ara en tenen vuit de generalistes més 15 d’especialistes. En total, han passat de 110 interproveïdors a 1.400 proveïdors 'totalers'.

Quant a l’obertura de botigues, la firma posa el fre a l’obertura d’establiments i es concentra en la remodelació i actualització de les actuals. Roig ha destacat que aquest any remodelaran 400 botigues més de cara al nou model de botiga eficient, amb l’objectiu d’arribar a les 1.000 d’aquest tipus el 2020. Fins al 2023, la firma obrirà 60 noves botigues, en canviarà 400 d’ubicació i en tancarà 100 més, per quedar-se amb unes 1.600 al final del període (en té 1.636 en aquests moments).

La companyia també està implantant a les seves botigues la secció A punt per menjar, de menjar preparat. Mercadona va invertir 5 milions d’euros en aquesta nova secció, i ja hi ha actualment 17 botigues amb aquests productes. Aquest any l’implantaran a 250 botigues. També provaran la venda de begudes fredes i l’establiment de zones per menjar.

Roig ha destacat que Mercadona representa el 3,4% de l’ocupació a Espanya (comptant l’induït, 630.000 treballadors), i l’1,9% del PIB. 

Plans de futur

En el període 2019-2023 (cinc anys), la firma invertirà 10.000 milions d’euros. “Ho farem sense endeutar-nos", ha afegit Roig. Aquesta suma inclou la renovació de les botigues i l’expansió del model 'online'.

La firma preveu augmentar la facturació aquest exercici un 3%, fins als 25.200 milions. Augmentaran la plantilla en 1.000 persones, i assoliran un benefici de 435 milions, un 27% menys, ja que invertiran 2.300 milions d’euros, un 50% més.

Roig no ha volgut entrar ni en anàlisi de la macroeconomia ni a valorar les pròximes eleccions. "No passarà res", ha dit sobre els comicis. Sí que, en canvi, ha destacat al valorar per què han concentrat les seves obertures a Portugal a la zona de Porto i no de Lisboa: "Em considero molt espanyol i molt anticentralista", ha destacat, i ha afegit: "A Espanya no ho portem gaire bé, tots els AVE surten i arriben al mateix lloc...".

Quant a la internacionalització, a més de les 10 obertures previstes a Portugal i l’expansió al país lusità, on preveu "unes 150 botigues en set o vuit anys", Roig ha destacat que estan ja "estudiant" altres països, en especial Itàlia.