Anar al contingut

advertència

Cecot avisa que Catalunya corre el risc de perdre el tren de la transició energètica

La patronal vallesana reclama a Sánchez i Torra un model de generació descentralitzada i d'autoconsum

L'entitat empresarial avisa de la necessitat que el sistema atengui les necessitats del territori

Agustí Sala

O ara o mai. Cecot avisa que els pròxims dos anys són essencials per assolir els objectius marcats per la Unió Europea (UE) i descarbonitzar el sector empresarial i Catalunya corre el risc de perdre el tren d’aquesta transició energètica si no s’aposta per un model basat en la generació distribuïda (descentralitzada) i l’autoconsum. Del sistema de peatges que s’acordi, basat en un model centralitzat o en un de descentralitzat, en dependrà la competitivitat de la indústria catalana, avisen.   

Per això, la patronal vallesana, que considera que Catalunya compta amb les condicions i el potencial industrial per liderar un canvi de model, ha remès cartes d’alarma als president del Govern central en funcions, Pedro Sánchez, i de la Generalitat, Quim Torra. En la missiva, dirigida també a la ministra de Transició Ecològica en funcions, Teresa Ribera, i a la consellera d’Empresa, Àngels Chacón, el president de l’entitat, Antoni Abad, reclama "un pacte d’Estat que doni garanties al model elèctric tant per als peatges com per les condicions de l’autogeneració i que el doti d’estabilitat  en el temps per evitar situacions d’inestabilitat ja viscudes".

Dos anys crucials

Els pròxims dos anys són crucials per a l’electrificació de l’economia i una transposició favorable "a les especificitats de Catalunya" de les noves directives del paquet europeu d’energia neta, adverteix Cecot. Aquesta organització, que va tornar a integrar-se fa uns mesos a Foment del Treball, avisa del perill que el Govern central, en nom de complir els requisits de la Unió Europea (UE) reducció de CO2 en el temps estipulat, faci prioritzar un model centralitzat, contrari a les necessitats de Catalunya.

Això, adverteix la Cecot, "es basaria a concentrar la generació d’electricitat en mans de pocs operadors amb grans instal·lacions i plantes fotovoltaiques ubicades en punts geogràfics allunyats de Catalunya, com Andalusia Extremadura." Tot això permetria complir els objectius de reducció d’emissions a escala estatal, però "comportaria un sobrecost de transport i distribució en els peatges per a les empreses catalanes i un increment d’ineficiència per la pèrdua d’energia que es produeix sempre en el transport". Actualment aquesta ineficiència és del 20%. I el manteniment d’uns preus dels més elevats de la UE.

La patronal vallesana defensa un sistema, "similar al que impulsa la UE", i que prioritza "el reequilibri territorial aplicant elements correctors per prioritzar el consum de quota verda per proximitat, energia km 0". Això es resumeix que "la distància des d’on es genera l’electricitat sigui el màxim de propera per evitar ineficiències i sobrecostos".  A més això comporta preus més competitius que els actuals. 

Catalunya no ha fet els deures 

Malgrat lloar les últimes iniciatives del Govern, com la llei de canvi climàtic, declarada inconstitucional; o el pla Solarcat, Cecot destaca que Catalunya "tampoc ha fet els deures quant a la correlació entre creixement econòmic i reducció d’emissions". I recorda que les barreres administratives de la Generalitat, responsable de les autoritzacions administratives de projectes de fins a 50 megawatts (MW), són "molt altes" per a la instal·lació de parcs eòlics o solars i la contestació contra aquests "des d’alguns sectors socials", fins i tot per als projectes de petita i mitjana escala. Tot això ha conduït que les energies renovables sobre l’energia final sigui 8%, molt per sota del 18% de mitjana de l’Estat.

En l’anàlisi que ha fet aquesta patronal conclou que l’única manera de pal·liar el tancament progressiu entre el 2029 i el 2035 dels tres reactors nuclears que hi ha a Catalunya i que suposen el 55% de l’energia elèctrica consumida és amb el desplegament massiu de renovables. Les alternatives si no són un ús més gran de les centrals de cicle combinat, que emeten CO2 o la pèrdua de "sobirania energètica" a l’haver de portar electricitat d’Aragó i el sud de la península, amb el consegüent reforçament de la xarxa de transport d’alta tensió.   

Segons el parer de Cecot, el model que defensen optimitzaria les xarxes per criteris de potència i les dimensionaria per al que es necessita realment de consum. "Això és factible amb la implementació de sistemes intel·ligents en els punts de generació, per exemple, en un polígon industrial que es pugui proveir tenint en compte els consums pics de potència de les diferents empreses que estan ubicades".