"BOICOT" A UN PRODUCTE

La producció de cava va baixar el 12% el 2018 pel boicot

Les exportacions, en canvi, van augmentar l'1,8%

dcaminal9549243 11 12 2008 cuaderno del domingo escapada caves eco160302114527

dcaminal9549243 11 12 2008 cuaderno del domingo escapada caves eco160302114527 / NURIA PUENTES

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El Consell Regulador del Cava va fer el seu tradicional balanç anual i, com cada any, va acabar l’acte amb un brindis. Va ser, no obstant, una celebració una mica menys dolça que la d’altres anys enrere: mentre les exportacions van marcar un nou rècord, la DO va veure com els efectes del procés van castigar les vendes del producte en la primera meitat de l’any. Aquest boicot va suposar un descens de les vendes de l’escumós durant alguns mesos i, per la consegüent acumulació d’estoc, la producció de cava  per a Espanya va caure el passat exercici el 12,1%.

“Aquesta caiguda s’explica pels efectes del boicot de l’últim trimestre del 2017, amb una caiguda de vendes per Nadal i el consegüent excés d’estoc va obligar a reduir les expedicions (ampolles servides) l’any passat”, va explicar la DO Cava en una nota. El president de la DO, Javier Pagés, va ser més mesurat, i tot i que va evitar parlar de boicot, sí que va reconèixer que durant l’últim trimestre del 2017 hi va haver un retrocés del consum a Espanya (conseqüència de l’1-O i del procés) que va fer caure les vendes en aquesta campanya de Nadal; els establiments van acumular ampolles i, per tant, l’any passat van acabar servint-los menys producte ja que abans havien de donar sortida a l’estoc acumulat.

Consum

Pagés va afirmar també que la DO només té dades precises de producció i expedicions, però no de vendes. I malgrat el descens d’aquestes ampolles servides l’any passat a Espanya, va recórrer a dades de la consultora Nielsen per subratllar que el consum de cava a Espanya va créixer un 0,3% en volum a Espanya respecte al 2017, i que en termes de valor ho va fer el 2,9%. En qualsevol cas, va avançar Pagés, entre el gener i el març d’aquest any s’han produït el 33,4% més d’ampolles de cava per al mercat espanyol, fet que implica que la situació ja s’ha revertit.

Mentre Espanya patia els efectes del procés, les vendes a l’exterior van continuar augmentant. Així, la DO Cava va exportar més de 165 milions d’ampolles, l’1,8% més que el 2017, tot i que l’augment en valor va ser del 4,3%. “S’està produint una premiumització del cava», va destacar Pagés.

Aquestes xifres suposen aconseguir un nou rècord històric d’internacionalització del producte, i que dues de cada tres ampolles que es produeixen de DO Cava (el 67,5%) ja es destinin al mercat exterior. Les vendes a altres països han augmentat el 25% en 10 anys. Destaquen els creixements de les vendes en països com Lituània (+85%), Polònia (+45%) i Rússia (+28%). En qualsevol cas, Alemanya (+2,2%), Bèlgica (-4,8%), Estats Units (+3,2%), el Regne Unit (-6,4%) i França (+10,9%) són, per aquest ordre, els mercats internacionals principals del cava.

En total, durant el 2018 es van produir 244,5 milions d’ampolles de cava, 8 milions d’ampolles menys que a l’exercici del 2017. Aquesta producció va suposar unes vendes d’uns 1.146 milions d’euros, també per sota dels 1.149 milions del 2017.

Quart millor any

Tot i que el 2018 la producció total va caure el 3,2% respecte al 2017, Pagés va destacar que va ser el quart millor any quant a producció, i va precisar que el 2018 es van vendre “més ampolles de cava que l’any anterior i a un preu superior”. Una altra de les dades que va destacar va ser el creixement dels caves prèmium, la producció dels quals va augmentar el 20,3%, i dels ecològics, que es van disparar el 76%.

Notícies relacionades

Les dades anuals del sector inclouen els nou cellers que formen Corpinnat, i que van abandonar la DO cava aquest gener. Pagès va lamentar la marxa d’aquests productors, ja que “la unió més gran dona més força”. I potser com a contratac, va anunciar un nou pla estratègic elaborat pel Consell Regulador per “incrementar el prestigi del cava i promoure el seu consum” entre els nous perfils de client, com per exemple els joves.

El pla es proposa millorar la segmentació d’escumosos englobats sota la denominació d’origen cava i crear alhora un sistema propi de zonificació i ordenació geogràfica que sigui útil per al consumidor. A més, es proposa “potenciar el consum de cava a nivell nacional i internacional” i “reposicionar” el cava entre el sector professional del vi o el sector gastronòmic.

Corpinnat i el segment ‘prèmium’

Les dades del 2018 de la DO Cava inclouen encara la producció dels nou cellers que s’han passat a la marca Corpinnat i que, aquest gener, van abandonar la DO Cava. Es tracta dels cellers Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca, Torelló, Huguet Can Feixes, Júlia Bernet i Mas Candí.