Anar al contingut

CONGRÉS AECOC

Les grans empreses de consum insten a fer atenció a les persones grans

El 54% de les firmes del sector preveu créixer per sobre del 5%

Les grans empreses de consum insten a fer atenció a les persones grans
Les grans empreses de consum insten a fer atenció a les persones grans

/

El vicepresident de l’Aecoc  i conseller delegat de Nueva Pescanova, Ignacio González, ha analitzat aquest dimarts la situació i les tendències del gran consum i ha remarcat que "s’ha de deixar de mirar tant els mil·lenistes per mirar més als ‘vellenistes’ perquè són més, seran més i tenen més poder adquisitiu". Sota el títol 'El gran consum, motor del canvi', González ha obert el Congrés Aecoc d’Estratègia Comercial i Màrqueting, que reuneix prop de 400 professionals del sector.

González ha radiografiat un mercat que, segons la seva opinió, "mai ha sigut fàcil" però en el qual, més enllà de culpabilitzar la conjuntura, les empreses han de redefinir les seves estratègies per créixer en un context en el qual la confiança del consumidor despunta, amb el percentatge d’atur més baix dels últims 10 anys. Segons la seva opinió, el problema conjuntural més gran que presenta Espanya és l’envelliment de la població, ja que presenta la piràmide poblacional més envellida del món després del Japó.

El vicepresident de l’Aecoc  ha analitzat els desafiaments per a la indústria i la distribució en un mercat digital, en el qual els models tradicionals es trenquen i en el qual s’imposa un consumidor "militant" que "vol empreses i marques honestes, amb valors i que tinguin clar el seu compromís amb l’entorn i la societat". A més, el consumidor d’avui, que González ha definit com a bipolar, es declara molt preocupat per la salut però combina el consum de productes casolans, tradicionals o ecològics amb moments d’indulgència en què incorpora una altra mena de productes.

En qualsevol dels casos, el consumidor demana articles mediambientalment responsables. Així, segons les dades ofertes, el 52% dels consumidors demana menjar a domicili, el 40% compra plats preparats i el 47% afirma que comprarà més productes saludables el pròxim any. A més, el 88% declara que està preocupat per l’impacte de les bosses de plàstic, el 89% creu que s’hauria de reduir l’ús de plàstics en envasos i embalatges i nou de cada deu considera que el 'packaging' és un problema.

Per la seva banda, la directora d’iniciatives estratègiques de Nielsen, Ángela López Antón, ha destacat que hi ha un consumidor hiperconnectat, que passa més de 74 hores setmanals a la xarxa, cosa que aporta una quantitat ingent de dades a les empreses. De fet, el 2019, s’ha generat més 'data' que en tota la història del sector, fet que suposa, segons la seva opinió, una gran oportunitat però també un important desafiament per a les companyies del sector. A més, el 66% dels consumidors està obert a rebre informació personalitzada, fet que, segons ell, significa que no "li importa el que les marques sàpiguen d’ell, sempre que obtingui un valor afegit."

La directiva de Nielsen ha indicat que el sector del gran consum ha crescut en valor un 2,7% entre el gener i l’abril respecte al mateix període de l’any passat. No obstant, els prop de 400 assistents al Congrés Aecoc d’Estratègia Comercial i Màrqueting s’han mostrat més optimistes respecte a l’evolució de les seves empreses. De fet, prop del 54% han declarat, mitjançant un sistema de votació interactiu en sala, que la seva companyia creixerà per sobre del 5% en valor el 2019.

El Congrés Aecoc d’Estratègia Comercial i Màrqueting, que se celebra a Madrid, aborda en el seu programa els desafiaments del comerç electrònic en gran consum o com els líders de la distribució internacional estan adaptant els seus negocis per competir amb la restauració. L’Aecoc és una de les organitzacions empresarials més grans d’Espanya, amb més de 30.000 empreses associades. 

El 'take away' guanya pes

Els espanyols mengen a casa sis vegades al mes menjar preparat procedent d’una botiga d’alimentació o de restaurant 'take away', segons es desprèn de les dades de l’estudi 'Recalculant ruta 2020' de Nielsen, presentat al Congrés Aecoc d'Estratègia Comercial i Màrqueting.

En concret, l’informe confirma l’auge del 'take away', ja que està disponible en dos de cada deu restaurants a Espanya, cosa que els permet en el moment del 'prime time', que és un dia entre setmana entre les 19.00 hores i les 23.00 hores, un increment del 50% de les seves vendes comparat amb un establiment sense aquest servei.

Aquesta línia de negoci respon a les actuals necessitats del consumidor, ja que dos de cada tres persones que demanen menjar al restaurant per casa reconeixen que és per no haver de cuinar, mentre que gairebé la meitat addueix estalvi de temps i comoditat de no haver de desplaçar-se al restaurant.

D’altra banda, l’estudi indica que la Intel·ligència Artificial (IA) es convertirà en un facilitador o potenciador de la proposta de valor al consumidor. El seu ús s’ha d’acostar a fabricants i distribuïdors, però s’ha de ser llest en l’acostament.

Sis de cada deu consumidors vol rebre promocions personalitzades dins de la botiga, però si aquestes notificacions es produeixen abans d’entrar a la botiga, només cinc de cada deu volen rebre aquesta informació.