HO AVANÇA 'LA REPUBBLICA'
Brussel·les obrirà expedient sancionador a Itàlia pel deute excessiu
La Comissió Europea demana retallades i adverteix Roma que la seva política pressupostària posa en perill l'economia del país

afp 1h25p3 /
La Comissió Europea obrirà formalment un expedient sancionador contra Itàlia pel seu deute excessiu i –al seu parer– pels insuficients esforços del Govern de Giussepe Conte per reduir el dèficit, segons avança ‘La Repubblica’. Brussel·les va obrir la porta a aquest procés dimecres passat després d’enviar una carta d’avís a Roma.
Segons ‘La Reppublica’, la Comissió Europea demanarà a Itàlia que faci retallades pressupostàries per un import d’entre 3 i 4 bilions d’euros si vol evitar les sancions. “L’absència de polítiques pressupostàries prudents exposa al país a una important falta de confiança en els mercats, amb un impacte en l’economia real i el creixement”, assenyala la carta.
Itàlia ha evitat fins ara les mesures disciplinàries després d’assolir un acord amb la Comissió sobre el seu pressupost per al 2019. La coalició italiana formada pel Moviment 5 Estrelles i la Lliga Nord, aleshores va acceptar posposar alguns plans de despesa.
Segons les últimes previsions econòmiques de la Comissió Europea, els nivells de deute públic a Itàlia es dispararan fins al 133,7% aquest any i el 135% el 2020, amb un dèficit que arribarà al 3,5%, per sobre del límit que fixa el pacte d’estabilitat i creixement.
Salvini demana revisar les normes
Si segueixen endavant el procediment l’import de les sancions podria equivaler al 0,2% del PIB del país, que rondaria pels 3.500 milions d’euros. Abans d’això, s’obrirà un període de 15 dies perquè Estats membres confirmin la sanció.
El vicepresident del Govern i ministre d’Interior, el populista Matteo Salvini, ha demanat a la UE una reunió per revisar la política fiscal que regeix per als estats membres. Salvini considera que aquestes normes empobreixen els italians i impedeixen el creixement de l’economia. “Farem tot el possible per estar dins dels paràmetres fixats, però si el teu fill té gana.... ¿Què fas? ¿Et quedes dins del paràmetre i deixes passi gana o el revises perquè pugui menjar? La prioritat és sempre el teu fill”, ha argumentat.
Notícies relacionades
Dèficit públic Jean Claude Juncker Itàlia Giuseppe Conte Comissió Europea Brussel·les Deute públic
- De la política, ¿se’n surt? (VII) Alberto Fernández Díaz: «Em va doldre que Quim Forn entrés a la presó»
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident
- Festa major Carrers de Sants contracten seguretat per les destrosses
- Espanya buidada El concurs de llançament de pernil
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Aquest és el dia de la setmana amb més robatoris en les llars catalanes
- Salut Aquestes són les conseqüències d'utilitzar la mateixa roba interior dos dies seguits
- Maldat i interessos Els incendis intencionats arriben al 25% i la Guàrdia Civil avisa que l’única prevenció és la «col·laboració ciutadana»
- Cinema De Springsteen a Dràcula: 10 propostes per a la rentrée cinematogràfica