Resultats

Ryanair guanya 1.020 milions, un 29% menys, en un any marcat per les vagues

L'augment del trànsit i dels ingressos auxiliars no van poder compensar la caiguda de les tarifes i l'alça del combustible

zentauroepp46595855 file photo  people walk on the tarmac as they leave a ryanai190416185203

zentauroepp46595855 file photo people walk on the tarmac as they leave a ryanai190416185203 / Kacper Pempel

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La companyia ‘low cost’ Ryanair va reduir un 29% el seu benefici en un any marcat per les vagues a Europa. L’aerolínia va obtenir un benefici de 1.020 milions d’euros al seu últim exercici fiscal (fins al 31 de març), en línia amb les previsions, a causa de la retallada de les tarifes (6%) que es van situar en l’entorn dels 37 euros de mitjana, l’augment del preu del combustible (440 milions més que un any abans), els costos de personal (200 milions més) i els costos per la cancel·lació i retard de vols (50 milions més).

En contrapartida, Ryanair va registrar un fort creixement del trànsit que va augmentar un 7% fins als 139 milions de passatgers i una alça dels ingressos auxiliars, això és, de les vendes a bord, recàrrecs per equipatges o tarifes d’embarcament amb prioritat, que van créixer un 19% fins als 2.400 milions d’euros. Així, els ingressos de la companyia que dirigeix Michael O'Leary es van elevar un 6% respecte a l’any anterior al situar-se en els 7.600 milions d’euros.

Aquests resultats no tenen en compte les pèrdues de 139,5 milions d’euros de LaudaMotion, aerolínia fundada per l’expilot austríac de Fórmula 1 Niki Lauda i adquirida al juliol per Ryanair.

D’altra banda, Ryanair ha anunciat que la junta directiva ha donat llum verda per iniciar a final d’aquesta setmana un procés de recompra d’accions valorat en 700 milions d’euros.

Confiança en Boeing 737

La companyia va aprofitar la publicació dels seus resultats per mostrar la seva "total confiança" en els avions Boeing 737-MAX, després dels accidents d’aquest any a Etiòpia i Indonèsia. Michael O'Leary ha assegurat que, malgrat que ha cancel·lat la incorporació de cinc d’aquests aparells que tenia encarregats fins al pròxim hivern, Ryanair continua tenint "total confiança en aquests avions que ofereixen un 4% més de seients, són un 16% més eficient amb el combustible i generen un 40% menys de soroll".

Pròxim curs, mateixa perspectiva

Notícies relacionades

De cara al pròxim exercici, Ryanair preveu un augment del trànsit del 8% fins als 153 milions de passatgers, la qual cosa suposaria uns beneficis entorn dels 750-950 milions d’euros, depenent si els ingressos per persona augmenten un 3% o un 2%. De moment, les reserves del primer semestre de l’any estan "lleugerament per davant de l’any passat", però les tarifes es mantenen a la baixa i els costos augmentaran, previsiblement, a mesura que creixi la factura de combustible anual.

L’exercici que comença serà el primer en què s’inclouran els resultats de Lauda en els resultats consolidats del grup. A més de l’efecte de Lauda i els costos de combustible, els resultats dependran en gran manera de la sobrecapacitat, els retards en l’entrega del Boeing 737 Max i els riscos derivats del ‘brexit’.